Hvis man er så gammel at man kun huske at have oplevet de nyeste spil på den nærliggende arkadehal, vil man måske også kunne huske navnet Neo Geo. Trods deres enorme popularitet dengang, havde datidens møntslugere et problem fordi det var besværligt og dyrt at udskifte de printplader der indeholdt spillene.
Den udfordring satte firmaet SNK sig for at løse og i 1990 introducerede de deres Neo Geo-system, der forsagede en mindre revolution ved at opbevare spillene på let-skiftelige kassetter, ikke ulig dem man kunne finde på datidens konsoller.
SNK tilføjede yderligere muligheden for at hver arkademaskine kunne indeholde op til fire forskellige spil på engang, hvilket samtidigt sparede en masse plads.
Succesen var stor, hvilket betød at SNK inden længe lavede en masse aftaler med andre udviklere om at udgive spil til deres system.
En af dem var japanske Data East, der med tidligere hits som Robocop, Joe & Mac og Tumblepop allerede havde bevidst at de vidste hvordan man skruede gode platform-actionspil sammen. Deres første store hit til Neo Geo var dog lidt af en afstikker.
Med Windjammers blev der således budt på en fremtidssport sammensat af lige dele Tennis, Squash og Ultimate. Karaktergalleriet var en bred skare af stereotypiske personligheder, der alle havde deres egne oneliners inspireret af landet de kom fra, indtalt med lige præcis så dårlig lydkvalitet af man ikke kunne forstå hvad nogen af dem sagde. Nemmere var det derfor at veje deres styrker og svagheder op mod hinanden.
På banerne var tempoet højt og tilgængeligheden stor. Som i Tennis befandt to spillere sig på banen, mens ketsjere og bold i stedet var skiftet ud med en frisbee, der skulle skydes forbi modstanderen og ind i den målzone der befandt sig bag vedkommende. Barriererne på siden af banen, samt de der på enkelte af banerne også befandt sig i midten, kunne bruges til at lave ekstra udfordrende vinklede skud. Ligeledes kunne erfarende spiller sætte spin i frisbeen, samt gøre brug af karakterspecifikke superskud.
Windjammers var et af de spil som nærmest lokkede mønterne ud af lommen på alle der gik forbi det, for tilgængeligheden, farten, farverne og dybden gjorde det uimodståeligt. Spilbarheden er dog for alvor hvad der har gjort at dedikerede fans siden den oprindelige udgivelse helt tilbage i 1994 har spurgt på en efterfølger.
Efterfølgeren er nu endelig blevet til noget og udviklingen er tilfalde det talentfulde hold hos DotEmu, der tidligere har vist et særlig stor talent for at genoplive gamle klassikere.
I modsætning til sidste DotEmu brillierede med det fantastiske Streets of Rage 4, har udvikleren denne gang valgt at satse kræfterne på en mere direkte efterfølger, der finpudser det gamle spil uden at tilføje store nyheder.
Man skal derfor ikke forvente sig et væld af nye muligheder. Arcade er hovedspillet hvor du sendes i kamp mod stærkere og stærkere computer-styrede modstandere, mens versus lader dig duellere mod en ven på sofaen, og online lader dig søge modstand online.
Grafisk har det hele fået en overhaling. Arkadeoriginalens pixelgrafik er blevet skiftet ud med håndtegnede moderniseringer af baner og karaktergalleri, der dog forholder sig trofast mod 90’er versionens vision af fremtiden. Den store farveblanding er også blevet brugt igen, og på moderne vis formår det nye spil næsten at se ligeså friskt ud som originalen.
Det er dog på banen at Windjammers 2 viser sin største styrke. Et par nye tiltag betyder at de strategiske muligheder for at udmanøvrere modstanderen er blevet flere. Det er nu muligt at ”spike” frisbeen ned i jorden på modstanderens side, hvis man timer sit hop ordentligt. Samtidigt lader man løbende ekstra styrke op som kan veksles til et unikt superskud, eller i stedet bruges defensivt for på den måde at vende en tabende runde.
De nye tiltag ændrer ikke ved den basale Windjammers-oplevelse, og tempoet, strategierne og simpliciteten betyder at det alt sammen stadig er lige så tilgængeligt og sjovt som det var i sin tid.
Windjammers 2 er dog unægtelig primært forbeholdt de som enten har en skare af venner klar til at gribe controller nummer to, eller de som har tænkt sig at søge modstand online. Alle andre vil hurtigt komme til at ærgre sig over at der ikke er blevet fyldt på med mere indhold, for sparsommeligheden betyder at man hurtigt vil opleve alt hvad spillet har at byde på. Det havde passet fint i en arkadehal, men som hjemmeoplevelse kræver det et særlig dedikeret publikum.