Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Den kritik, der almindeligvis rettes mod virksomhedens ERP systemer, er, at de er monolitiske og generalistiske softwareklodser, upersonlige, komplekse og - lad os bare være ærlige - ikke særlig sexet at arbejde i – brugeroplevelsen har været fraværende.
Men moderne ERP er noget andet.
Med cloud-tjenester der er skræddersyet til at tage højde for specifikke use cases og vertikale sektorer, så mennesker - de vigtigste aktiver i enhver organisation - kan realisere deres fulde potentiale og fokusere på at tilføje værdi i stedet for at kæmpe med genstridig software.
ERP lærer at afspejle vores ændrede vaner
På en måde er dette endnu et eksempel på forbrugertilpasningen af it, hvor B2B-verdenen lærer af B2C-verdenen.
I vores hverdag drager vi fordel af digitale assistenter som Alexa, der leverer vores nyheder, spiller vores yndlingsmusik og udfører enkle opgaver såsom påmindelser eller indkøbsopdateringer.
Denne facilitet kommer ind i vores arbejdsliv via ERP'er, der hjælper os med at udføre administrative opgaver hurtigt og effektivt, uanset hvor vi er.
Og ved at gøre systemer proaktive og let udbyggelige er det muligt at skabe applikationer, der ikke kun er generiske, men samtaleorienterede.
Resultatet er en ny slags ERP, der er både ekspert og personlig, der leverer en oplevelse, der gør folk mere produktive, tilfredse og loyale over for deres arbejdsgivere.
Vi kan accelerere produktiviteten ved at skrive software, der er skræddersyet til branchemodeller, indbygge specialistviden om branchen og indlejre best practises.
Et livs viden bliver effektivt omdannet til kode, så sofistikerede forretningsprocesmodeller genereres af processer med ét klik på tværs af hundredvis af handlinger, der er fælles for sektorer.
Denne tilgang hjælper også med at slippe af med andre uvelkomne ERP-sammenslutninger: kompleksitet, høje omkostninger og lange implementeringscyklusser.
ERP'en vil ikke være unik fra firma til firma, men tilpasset byggeriet, servicevirksomheder eller eller enhver anden større industri.
Den vil have indbygget støtte til de processer, som erfaringen har vist, er nødvendige for den pågældende industri, og vil ikke kræve, at eksterne konsulenter kommer ind og tilføjer funktioner.
Men der er mere ved den moderne ERP-løsning end at overholde industriskabeloner.
Den moderne brugergrænseflade har bevæget sig væk fra gamle gamle menuer og komplekse strukturer til en samtalebaseret brugergrænseflade med ikke kun digitale assistenter, men også høje niveauer af procesautomatisering og omfattende brug af AI og maskinlæring.
Tilsammen betyder disse, at meget af det tunge løft, som medarbejderne udfører, erstattes af muligheden for blot at godkende foreslåede handlinger.
Et eksempel: Et stykke kode til smart fakturering kan ved hjælp af maskinlæring analysere, hvordan fakturaer blev behandlet tidligere, automatisere denne proces og anmode om brugen til sign-off.
AI og maskinlæring vil sammen med prædiktiv analyse være gode muligheder for fremtidens ERP'er.
I dag tænker vi på AI i forbindelse med komponenter i simpel procesautomatisering, men i fremtiden vil det blive anvendt langt bredere, overvåge alt, hvad der bevæger sig, og fjerne kedsommelige opgaver.
Åbning af ERP
Et andet eksempel på moderne ERP er, at virksomheder og partnere nemmere kan skabe komplementære apps og tilføjelser ved hjælp af åbne API'er i skyen, low-code udviklingsmiljøer og udvidelsessæt.
På denne måde kan ERP'er udvides til at gøre alt fra selv at blive oversat til et andet sprog til integration med et CRM-system eller en personlig kalender.
Dette fremskynder innovationstempoet for organisationer og betyder, at de ikke er afhængige af eller låst fast i en enkelt leverandør, men kan få adgang til de bedste værktøjer på pick-and-mix-basis. ERP er gået platform.
En enklere integration vil også blive muliggjort af endnu en stor forandringsbølge i form af mikrotjenester.
Ved at skrive ERP'er i små kodesæt er det nemmere at skubbe opgraderinger og forbedringer ind.
Det svarer også til reduceret test, lavere risiko for, at disse tilføjelser skaber afhængighedsrelaterede problemer og hurtigere afhjælpning.
Mobil-aktiveret fremtid
Et andet fokusområde vil være mobilt og at sikre, at ERP'en kan ses på enhver enhed, og at simple almindelige handlinger, såsom at indgive et udgiftskrav, nemt kan udføres.
I Covid-æraen har vi fordoblet vores behov for at støtte fjernarbejde, og det hjælper enormt at være bygget i skyen.
I fremtiden kan man forvente, at ERP'er bliver smartere endnu, ved at bruge kontekst-forståelse til at træffe bedre beslutninger på vores vegne.
Placeringsbevidsthed vil hjælpe, men der kan endda være en følelsesmæssig komponent med stemninger, der registreres af ansigtsanalyse, stemme, tekst eller en handling, der tager for lang tid eller skal gentages.
Den nye, følsomme ERP vil vide, hvordan den skal forholde sig til sin menneskelige følgesvend, måske spørge, om de kan hjælpe eller foreslå en anden tilgang.
Fremtidens ERP er lysår fra den gamle ERP.
Monolitisk software erstattes af sammensatte, løst baserede applikationer. Ti-årige projekter og stratosfæriske fakturerbare timer vil tilhøre fortiden.
Fremtiden for ERP vil se, at det første "E" handler om erfaring, ikke om ”Enterprise” men om brugernes behov.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.