Der er for alvor sat elektricitet til den danske startup Monta, som på godt et år har hentet investeringerne for 150 millioner kroner.
Selskabet har udviklet en ladeapp og et styresystem til ladestandere, der fungerer med langt de fleste hardware mærker.
Det har tilsyneladende været en så god ide, at selskabet netop har lukket en serie A-runde med investering på 112 millioner kroner.
Investeringen er ledt af den svenske kapitalfond Creandum, der tidligere har investeret i Spotify, Klarna og Vivino. Headline har også investeret et betydeligt beløb, lyder det i en meddelelse til Computerworld.
De store investeringer i det lille selskab skal nu kastes ind i et kæmpe europæisk fremstød. Målet er, at Monta skal sikre en markedsandel på 70 procent i alle aktive markeder inden for få år.
I 2022 vil virksomheden åbne op i to nye lande, fordoble medarbejderstaben til 140 og styrke sin position i Skandinavien, Storbritannien og Tyskland.
"Monta er den ultimative ledsager til alle med elbil. Teamet bag har udviklet et produkt baseret på open software standarder, der både tilgodeser den enkelte elbilist og operatør," lyder det fra Jonathan Becker, Partner hos Headline, der netop har investeret i det danske selskab.
"Jo hurtigere, vi får strømlinet ladeoplevelsen på begge sider, jo hurtigere kan vi få flere elbiler på gaden. Headline støtter fuldt op om visionen og tror på, at Monta både har evnerne og erfaringen til at eksekvere med det samme," fortsætter han.
Sådan skal Monta revolutionere markedet
Montas software hjælper ejerne af ladestandere, de såkaldte ladeoperatører, med at
bestemme, hvem der har adgang, hvornår og til hvilken pris.
Systemet giver også operatørerne overblik over brugere, forbrug, status og betalinger og virker med over 50 hardware mærker herunder ABB, Easee og Webasto.
Appen giver pt. adgang til 150.000 ladepunkter i hele Europa.
Monta blev stiftet i efteråret 2020 af blandt andre Casper Rasmussen, der i dag er direktør. Han kom fra en topstilling som CTO hos japanske Monsta Lab og tidligere danske Nodes.
"Vores mission er accelerere antallet af elbiler i hele verden gennem innovativ software og services. Hele opladningsbranchen har i for lang tid været domineret af tunge virksomheder som elselskaber, ladestandeproducenter og operatører, der ikke tænker i softwareløsninger, og som ikke ser, at det her er et globalt problem," udtaler han i meddelelsen, der fortsætter:
"Som en teknologivirksomhed bygger vi en skalerbar ladeinfrastruktur, der går på tværs af landegrænser og hardware. Med den seneste investering er vi et skridt tættere på lykkes."