Selv om en række offentlige instanser har gjort et større stykke arbejde med at digitalisere en række blanketter oplever næsten halvdelen, at hverken borgere eller virksomheder bruger dem.
Det fremgår af Videnskabsministeriets årbog "Informationssamfundet Danmark", som netop er udkommet med materiale fra Danmarks Statistik.
De fleste dokumenter modtages fortsat i papirform hos myndighederne, hvad enten afsenderen er borgere, virksomheder eller andre myndigheder.
Mindre end en fjerdedel
Under en fjerdedel sendes elektronisk til trods for en større indsats for at digitalisere papirgangene, ikke mindst myndighederne imellem, blandt andet via tiltaget Edag og Edag2, som har deadline 1. februar 2005.
Især kommunerne er nået langt i digitaliseringen. Her har 93 procent i et eller andet omfang digitaliseret blanketter.
Men når det gælder fuldt digitaliserede selvhjælpsløsninger, hvor man kan indtaste og afsende informationer på én gang, er ingen af de offentlige myndigheder nået særlig langt.
Kun 15 procent af statslige myndigheder har indført en form for selvbetjening via nettet, og andelen er 11 procent hos kommunerne.
Hver fjerde kommune er til gengæld i stand til at modtage elektroniske betalinger.
Bedre selvbetjeningsgrad
I årbogen påpeges det dog, at tallene kan dække over en noget bedre selvbetjeningsgrad i kommunerne.
Hvis man undersøger et par konkrete kommunale serviceydelser, siger andelen af selvbetjeningsløsninger markant ? eksempelvis kan hver anden kommune tilbyde, at borgere melder flytning via internet eller bruger biblioteksydelser online, og knap 40 procent tilbyder, at man kan indsende resultater fra måleraflæsninger.
For langt de fleste undersøgte serviceydelser er digitaliseringsgraden dog under 15 procent.
Ingen udvikling
Det skyldes ikke mindst, at udviklingen på mange måder er gået i stå i det offentlige. Ifølge analysehuset IDC er borgernes og virksomheders mulgihed for at finde offentlig information via internettet på nogenlunde samme niveau som sidste år.
Der skete stor fremskridt i 2003, hvor Danmark for alvor kom i front. Nu er andre lande ved at nå samme niveau, mens udviklingen i Danmark ligger mere eller mindre brak.
IDC vurderer, at stilstanden blandt andet skyldes, at det var en forholdsvis nem opgave at bygge hjemmesiderne op. Nu er opgaven langt sværere, idet det nu handler om integrationen til de bagvedliggende systemer.
Desuden fokuserer kommunerne for tiden på den kommende strukturreform og dens sammenlægninger, mens borgerservice og arbejdsprocesser ikke er højt på dagsordenen.
Relevant link