Efter forsinkelser og udskydelser er Digitaliseringssstyrelsen nu omsider klar med en endelig dato for lanceringen af Danmarks nye Digital Post-løsning.
Den nye løsning bliver lanceret mandag 21. marts, meddeler styrelsen.
Det bliver dermed dagen, hvor alle organisationer og borgere skal overgå fra den nuværende e-Boks-løsning til den nye Digital Post-løsning, når det gælder dokumenter fra offentlige myndigheder.
“I samarbejde med vigtige interessenter i staten, regionerne og kommunerne samt leverandører til det nye Digital Post har Digitaliseringsstyrelsen nu fastsat 21. marts 2022 som lanceringsdagen, hvor hele Danmark overgår fra den eksisterende Digital Post-løsning fra offentlige myndigheder til det nye Digital Post,” meddeler Digitaliseringsstyrelsen.
To udskydelser på flere måneder
Det var oprindeligt planen, at Digital Post - der er udviklet af Netcompany - skulle have været lanceret i først august og siden slutningen af november.
August-planen blev droppet allerede i januar 2021 med henvisning til corona-situationen.
Det betød, at lancerings-datoen dengang blev udskudt til udgangen af november.
Nødbremsen blev imidlertid trukket for også denne plan i sidste øjeblik, da e-Boks, der skulle afgive opgaven, pludselig fik at vide, at selskabet skulle fortsætte driften i flere måneder.
"Det er aldrig sjovt at skulle gå ind og lave en feberredning på den her måde," fortalte e-Boks-direktør, Ulrik Thagensen, dengang til os.
Løsningen fra Netcompany har været klarmeldt siden i sommer, og det pludselige nødstop skabte utilfredshed flere steder.