Elektronikkæden Blue City, der lever af at i standsætte og sælge brugt forbrugerelektronik, køber konkurrenten Greenmind.
Blue City, der kom ud af det forskudte regnskabsår 2020/21 med et stort millionunderskud, vil fremover skifte navn til Greenmind, skriver selskabet i en meddelelse.
Med overtagelsen af Greenmind går kæden fra at have 10 til 16 butikker i landet. Omsætningen forventes samtidig at blive løftet fra nuværende 240 millioner til 300 millioner kroner.
Selskbets CEO understreger, at Greenmind især er interessant grundet sine evner til at reparere og istandsætte forbrugerelektronik.
"Greenmind er den største uafhængige reparatør af forbrugerelektronik i Danmark, og den bedste måde at reducere klimabelastningen fra elektronik på, er ved at forlænge levetiden på din iPhone, tablet eller PC - så matchet er perfekt," siger Mikkel Fruergaard, administrerende direktør i Blue City, i meddelelsen.
Fremover vil den samlede kæde blive kendt under Greenmind-navnet, og det er ikke helt tilfældigt. Meningen er nemlig, at navnet på bedste vis skal illustrere selskabernes ønske om bæredygtige løsninger og cirkulær økonomi som et modtræk til klimaudfordringen, fremgår det.
Greenminds hidtidige ejere, Jakob Højland og Brian Funch samt andre nøglemedarbejder fortsætter i ledende roller i den nye organisation.