Tiscali email-systemer har været så hardt ramt af spam i den seneste tid, at det er gået ud over kunders postlevering, der er blevet forsinket eller helt er forsvundet.
- Det er gået op for mig, at driftsstabiliteten har været helt hen i vejret i den seneste måned, og det har betydet at email er blevet afvist, forsinket og enkelte er sågar forsvundet. Det blev især grelt, da en ordre fra en vigtig kunde i Tyskland blev forsinket i mere end en uge, siger direktør Christian Zilstorff fra it-virksomheden Mobintech i Farum.
Tiscali: Plaget af spam
Hos Tiscali erkender chefen i Danmark, Serge Lupas, at internet-udbyderen i perioder har været overordentligt plaget af spam-angreb, og at det har givet forsinkelser. Han afviser dog, at emails kan være forsvundet.
- Vi har haft en utrolig høj volumen af spam, som har været igennem vores spambeskyttelse. Og når en stor volumen skal igennem sorteringsmøllen, så bliver møllen langsommere, siger Serge Lupas.
Han forklarer, at email er blevet returneret til afsenderen, hvis de ikke er kommet frem, fordi modtagerens mailboks ikke kunne nås, da Tiscali var i færd med at nedkæmpe et spamangreb.
Tiscali-chefen vurderer, at problemet er gældende for de fleste af internet-udbyderne.
Han fortæller, at Tiscali Danmark for et par måneder siden købte en ny og større maskine til at håndtere de store mængder af email, der er resultatet af spam-angrebene.
- Der har været et voldsomt pres, men det ser ud til at det kører bedre nu, siger han.
Tiscali har alligevel valgt at opgradere systemet igen i løbet af næste uge, for at skabe endnu mere ledig kapacitet til at imødekomme spidsbelastninger.