Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Du tænker måske sjældent over, at dit supermarked har ændret sig.
Over de seneste 10 år, er der sket en markant forandring i måden, vi handler på, og teknologiudviklingen er for længst blevet en naturlig del af vores handleoplevelse.
Vi er blevet vant til at læse digitale tilbudsaviser på diverse indkøbs-apps, lægge vores varer i digitale indkøbskurve og selv scanne vores varer ved kassen.
Udviklingen på detailsektorens teknologifront er dog langt fra overstået – den er kun lige begyndt.
Der er tre markante behov, som teknologi vil imødekomme og løse i løbet af de næste fem til 10 år:
Allerførst vil kassedamen for alvor blive fjernet fra kassen.
På trods af at der ligger en følelsesmæssig forbindelse til begrebet ”kassedame”, er der behov for at effektivisere købsprocessen. Ikke kun for at skabe et bedre flow i købsoplevelsen, men også for at flytte den menneskelige hjælp til et sted, hvor der rent faktisk er brug for den – ved hylderne i butikken.
Der er et udtalt behov for bedre service i landets butikker, og ved at flytte hjælpen fra kassen til selve butikken, skaber man de bedste muligheder for, at forbrugeren kan få den fornødne hjælp.
Kassedamens funktion overtages af teknologi, som vi kender det fra diverse ”scan-selv-kasser”. Groft sagt kan alle scanne varer, men ingen kan besvare deres egne spørgsmål.
Fra mit synspunkt er det logik, at vi skal i den retning.
Dernæst vil forbrugeren vinke farvel til omnichannel-systemer.
I dag er detailhandlen spredt udover et væld af forskellige indkøbskurve, kort og konti.
I fremtiden vil der dog blive en langt mere bruger- og butiksvenlig model, hvor der kun anvendes en enkelt konto samt kort til alle handler.
Slutteligt vil der implementeres en langt højere grad af AI-løsninger (kunstig intelligens), som vil hjælpe butikken til at lære deres kunder at kende.
Det vil skabe langt bedre muligheder for at tilpasse forbrugerbehovet og skræddersy løsninger, der rent faktisk har effekt.
I øjeblikket er der en ærgerlig tendens til, at man føler sig overvåget, hvis en butik anvender AI, blandt andet på grund af kameraerne.
Jeg spår dog, at forbrugeren efterhånden vil vænne sig til forandringen og vil omfavne den nye teknologi, som skaber fantastiske fordele for både butikken og dens besøgende.
Når jeg holder foredrag, som jeg netop har gjort ved Dansk Erhvervs årlige detailkonference, får jeg ofte spørgsmålet: ”Vil teknologien skabe afstand mellem mennesker og frygt for at blive kigget over nakken?”
Men jeg vil gerne vende den om.
Som jeg ser det, er der en øget omsorg i at imødekomme forbrugernes behov for individuelle købsoplevelser, og der vil ske en markant forbedring i serviceniveauet i landets butikker, netop fordi at teknologien tager over på de mere tidstunge og effektive processer.
Netop derfor bliver der plads til det, som forbrugeren har efterspurgt – nemlig god service.
Så frygt ej. Selvom fremtidens supermarked er ukendt land, er det bare med at omfavne den forandring, som der kommer til at ske over de næste 5-10-15 år.
Jeg er sikker på, at Danmark er klar.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.