Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Jeg repræsenterer en virksomhed som mærker konsekvenserne af, at der mangler kvinder i tech.
Jeg ser for få studerende, jeg mangler de nyuddannede kvindelige kandidater, og jeg mangler kvinder blandt ansøgere til ledige job.
I vores virksomhed er det et fokusområde både lokalt og globalt at få flere kvinder ind i tech-branchen, fordi en større diversitet vil skabe bedre løsninger for vores kunder og vores samfund.
Vi er sat i verden for at bidrage til den digitale transformation, fordi verden bliver et bedre sted med data og avanceret analyse.
Mere bæredygtig, mere tryg og sikker, større lighed for alle, bedre sundhed. It kan ikke løse det alene, men It kan og skal levere et afgørende bidrag.
Vi arbejder med inklusion og diversitet på mange fronter – særligt har vi naturligvis fokus på andelen af kvinder, fordi der er en stor gruppe med uudnyttet potentiale, og fordi det er vigtigt for vores kultur og forretning, at flere kvinder er med til at skabe processer og løsninger.
Aktuelt er it-branchen 83 procent mandsdomineret, og i min egen virksomhed går det ikke meget bedre. Vi har kun 28 procent kvinder. Og det er en stor udfordring.
Vi mangler kvinder
Vi har nemlig behov for mange flere kvinder, hvis vi skal afspejle den virkelige verden og vores kunders verden.
Ellers kan vi ikke på sigt balancere vores rådgivning, analyser, indsigter og omverdensforståelse. Det skal vi kunne for at forblive relevante.
De løsninger og projekter, vi laver, sker typisk i tæt samarbejde med kunder og andre partnere. Samarbejdet bliver kun bedre af en bred gruppesammensætning, med hjerner der tænker forskelligt.
Samtidig rammer de digitale løsninger, vi laver, nogle brugergrupper, som ligeledes er bredt sammensat, og derfor styrker det kvaliteten, når forskellige hjerner har tænkt forskellige brugere og brugsscenarier ind i løsningerne.
Som samfund skal vi skabe større forståelse for, at hvis man kan arbejde med data, knuse data, analysere dem – så kan man være med til at skabe store forandringer.
Det kræver ikke kun tech-snilde men også kompetencer baseret på blødere værdier, som vi oftere ser hos kvinder.
Derfor skal – virksomheder, universiteter, skoler blive bedre til at fortælle, hvad det egentlig handler om, og vi skal formå at skabe en kultur omkring teknologi, som appellerer til unge kvinder, så de kan se sig selv på STEMuddannelserne og har lyst til at blive en del af vores branche.
Der er brug for flere rollemodeller,– så man har nogle, man kan spejle sig i og tænke: , ”Jeg vil lave det samme som hende.”
Jeg har en fast tro på, at stor diversitet i vores medarbejder-sammensætning kan skabe et attraktivt arbejdsmiljø og en kultur, som man har lyst til at være en del af.
Men jeg er også klar over, at vi skal ændre meget for at blive bedre. Derfor vil vi afprøve forskellige initiativer, blande os i den offentlige debat og være nysgerrige på andres gode erfaringer.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.