BREAKING:Region Syddanmark skal betale historisk stor bøde for grove overtrædelser af GDPR

Artikel top billede

Lad grafen vise dig vej til kreativitet med data

Klumme: Vores datamængder vokser i dybde, bredde og anvendelighed. Innovation og værdiskabelse i professionelt regi handler i høj grad om at kombinere forskellige data, og jeg tror, at den grafiske vejviser bliver afgørende i fremtiden.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Har du også siddet med første bind af et leksikon og fordybet dig i alskens viden?

Man kan begynde ved ”a” og komme hele verden rundt uden at behøve at komme til ”b”. ABBA, abonnement, aborre, abort, abstraktion, absolutisme, abs, ABS-bremser.

Forbogstavet som den styrende relation mellem forskellige stumper af viden er bare meningsløs.

Samme problem har vi med virksomhedens mange, mange forskellige typer data, som fødes, bruges og udvikles i hver sit isolerede regi.

Anskueliggør sammenhængene

Det problem er vidensgrafer (knowledge graphs) en løsning på.

Grafen er en genvej til kreativitet, fordi de forskellige øer af data forbindes med meningsfulde relationer.

Det giver et billede af et komplekst datagrundlag, men på en måde, så vores hjerner har en chance for at bruge informationen. Den visuelle fremstilling er fundamentet for indblik.

Et hurtigt opslag i vore dages digitale vidensbanker fortæller, at grafik handler om at ”anskueliggøre især sammenhænge mellem varierende størrelser ved hjælp af tegninger, kurver m.m.”

Og er det ikke præcis, hvad vi har brug for når vi skal innovere, disrupte og effektivisere med data?

Den uvenlige database

Alene i SAP-verdenen har vi data om så mange af virksomhedens forskellige funktioner og områder, at det er menneskeligt umuligt at overskue: Fakturaer, kundeoplevelser, lagerbeholdninger, medarbejdertrivsel, forsyningskæder, partneres effektivitet osv osv.

En database er mindst lige uvenlig for den menneskelige hjerne som et gammeldags leksikon.

Nettets enorme kvalitet i form af forbindelser, links og forbundethed har for længst udkonkurreret det fysiske leksikon.

Noget tilsvarende har vi brug for, hvis kreativiteten skal blomstre i forhold til data.

Musik med nye noder

I mit eget job har jeg oplevet forskellen på at være låst operationelt og at have friheden til at eksperimentere.

For et par år siden havde jeg en leder-kasket på med ansvar for vores SAP Experience Center, og det tog stort set al min tid.

I min nuværende rolle er fokus på at lære meget mere i vores SAP Data Lab. Jeg kommer længere rundt i datatyper, teknologier, og jeg stykker viden sammen.

Hvad er kreativitet egentlig?

Et godt bud er at have et bredt nok repertoire og kende nok til meget forskellige ting til, at man kan bruge det på nye måder.

I forhold til virksomhedens data handler det om at vide, at de er der, hvad de handler om, og så have tid og frirum til at connecte the dots og finde nye sammenhænge.

Her ligger nøglen til, at Microsoft, SAP, Google og mange andre beskriver data i knowledge graphs.

Repræsentationen af et datasæt på en graf er som en node, og digital transformation er så i denne sprogbrug at komponere et nyt stykke musik med brug af de forskellige noder.

Kan du se forbindelsen?

Hvis vi kigger ud på den store verden, så giver klimakrisen et akut behov for at vi forbinder data på bæredygtighedens dagsorden.

Fantasiens altomfattende grafiske fremstilling af alverdens data ville være et ufatteligt brugbart værktøj her.

Hvis vi kigger ind i den menneskelige hjerne, ser vi, at den udvikler sig ved at danne forbindelser mellem milliarder af nerveceller.

De sender hele tiden nerveimpulser til hinanden, men de kan kun få ordentlig kontakt med hinanden, når hjernen producerer de fedtlag, der fungerer som ”motorveje” for nervecellernes kontakt med hinanden.

Ja, der er mange stumper af viden her. Har jeg tabt tråden, eller kan du se forbindelsen?

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.