Siden 2014 har Skatteminiateriet arbejdet på at få et nyt it-system klar, der skal automatisere behandlingen af ejendomsvurderinger.
Efter syv år og flere forsinkelser er systemet endeligt færdigt, og har sendt de første ejendomsvurderinger ud. Men alligevel viser det sig nu, at medarbejdere i Vurderingsstyrelsen, ikke kan læne sig tilbage.
Det skriver Berlingske.
Trods automatiseringen, så ser det det ud til, at styrelsen skal sætte medarbejdere til at behandle 600.000 manuelle vurderingsopgaver. En arbejdsbyrde, som ekspert i offentlig digitalisering og professor ved CBS Kim Normann Andersen anslår optimistisk vil tage 100.000 timer.
De 600.000 manuelle vurderinger bliver en realitet på trods af, at skatteminister Morten Bødskov forud for it-systemets udfærdigelse lovede skatteudvalget, at digitaliseringen vil "medfører både større træfsikkerhed og ensartethed i vurderingerne".
Oprindeligt skulle manuelle ejendomsvurderinger først foreligge, når "særlige forhold" gjorde sig gældende. Men skatteordfører Dennis Flydtkjær fra Dansk Folkeparti stiller spørgsmålstegn ved, at der skal være så mange ejendomme, hvor særlige forhold gør sig gældende.
Faktisk mener han, at det er "muligt", at der skulle findes så mange.
Træfsikkerheden for det nye system - altså sikkerheden for at Skats nye it-system rammer plet i sine vurderinger af ejendomme - ligger på mellem 70 og 90 procent. Det vil sige, at et sted mellem hver tiende og hver tredje ejendomsvurdering, som systemet spytter ud, vil ramme forbi målfeltet.