Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Det sidste års tid har lært os at spritte hænder og holde afstand. Og de fleste virksomheder har opdaget, hvor vigtige it-løsninger er for deres forretning – særligt de virksomheder, hvor mange har været hjemsendt.
Med 20 års erfaring inden for it-branchen oplever jeg, at der er opstået et nyt behov: Virksomheder skal lære at stille krav til deres it-leverandører og i særlig grad deres hosting-partnere. Ikke mindst på grund af nutidens teknologi, der udvikler sig hurtigt og uforudsigeligt.
Sådan var det ikke for 20 år siden, hvor Windows-pakken blev opdateret hvert tredje år. Nu skal vi forholde os til en lind strøm af digitale indtryk på daglig basis.
Jeg oplever desværre, at mange virksomheder i dag ikke har overblik over, hvad deres it-systemer reelt omfatter og giver dem af muligheder.
Mange har outsourcet håndteringen af deres it-systemer, men forstår ikke aftalen med it-leverandøren, og skræmmende mange ved reelt set ikke, om de betaler for meget eller for lidt for de ydelser, de får og bruger.
Derfor har jeg udformet tre spørgsmål, som alle SMV’er bør stille til deres hosting-partner:
1. Hvad er det egentlig, jeg betaler for?
Det lyder som et simpelt spørgsmål, men det kan ikke stilles ofte nok.
I tidens løb har udvalget af nye løsninger og teknologier betydet, at mange virksomheder får en pakkeløsning, hvor det ofte er svært at gennemskue, hvad prisen for de enkelte leverancer egentlig er.
Det kunne mange slippe afsted med før i tiden, og nogle gør det stadigvæk.
Men det kan blive en farlig leg, for man risikerer at betale for den samme ydelse to gange eller sidde til dyrere priser, end hvad er nødvendigt.
Det er ikke for at kaste nogen under bussen, for mange har styr på deres hosting-leverancer.
Og nogle vil sige, at der fortsat er situationer, hvor en lokal hosting-partner giver mening, fordi de yder en særlig rådgivning eller ved meget om den specifikke branche. Eller at cloud ikke egner sig til de meget forretningskritiske data.
Og det er helt sikkert også rigtigt i visse tilfælde.
Men uanset hvad de lokale partnere bringer til bordet, så bør alle virksomheder forlange gennemsigtighed i, hvad der står på fakturaen.
Det bør være forudsætningen for et ærligt og oplyst samarbejde.
2. Hvordan ser mit it-setup ud om fem år?
It udvikler sig med lynets hast. Det er følgerne af coronapandemien et levende bevis på.
Derfor er det også vigtigt, at vi vænner os til at tænke fremad - også i forhold til vores it-setup.
It-toget kører stærkt, og for at holde fast i sin plads, er det vigtigt, at man ikke sidder fast i forældet teknologi til dyre priser.
Hvis din hosting-partner ved præcis, hvordan dit it-setup ser ud om fem år, bør du stoppe op. Det kan nemlig tyde på, at vedkommende har mere interesse i status quo end rent faktisk at ruste din virksomhed bedst muligt.
Har du derimod en partner, der tager dig seriøst, så vil svaret være ”det ved jeg ikke”.
Og det synes jeg er et godt svar.
For den gode partner ved, at virksomhedens behov kan være anderledes om fem år - og at teknologien med sikkerhed også er det.
3. Udnytter jeg mine data til fulde?
Mange SMV’er har store mængder data, men ved ikke, hvordan de får adgang til det, eller hvordan de bruger det - og det er en skam.
Der ligger nemlig et kæmpe potentiale i at analysere sine data.
Innovation, værdiskabende beslutninger og effektive arbejdsgange har alle rod i en effektiv udnyttelse af data.
Alle hosting-partnere bør have en brændende interesse i at bearbejde og omdanne data til indsigter.
For i takt med, at prisen for at opbevare data falder, vil færre og færre virksomheder være afhængige af store datacentre.
Faktisk tror jeg, at analysearbejdet vil være vejen frem for mange hosting-partnere - for det er i indsigterne og analyserne, at de kan levere en ydelse, der ikke automatisk falder i værdi år for år.
Som sagt kører it-toget stærkt, og derfor er det vigtigt at forstå, at teknologien ikke har særlige følelser over for status quo.
Derfor kan det også meget vel være, at SMV’er bør stille tre andre spørgsmål til deres hosting-partnere om fem år.
Derfor opfordrer jeg alle SMV’er til at byde deres hosting-partnere på en kop kaffe i håbet om, at de kan blive klogere på deres egen forretning og blive rustet til, hvad end fremtiden måtte bringe.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.