Godmorgen og velkommen til torsdagens morgen-briefing her fra Computerworld.
I denne omgang skal vi se på en række regnskaber, et opkøb og en ny miljømærkning til mobiltelefoner, der ser ud til at vinde mere og mere frem.
Den tidligere leverance af it-nyheder er endnu engang udsendt af Rasmus Ginman.
Rigtig god læselyst.
Salesforce hæver forvetningerne efter Slack-opkøb
Sidste måned blev Salesforce giga-opkøb af kommunikationstjenesten Slack godkendt af de amerikanske konkurrencemyndigheder.
Det er nu med til at få CRM-giganten til at løfte forventningerne for 2022, skriver CNBC.
Nu lyder den forventede omsætning på mellem 26,2 milliarder dollar til 26,3 milliarder dollar, svarende til 165 milliarder kroner.
530 millioner dollar af den forventede omsætning kommer fra Slack, fremgår det.
Ifølge analytikerkorpset fra Refinitiv lød forudsigelsen for 2022 på 26,01 milliarder dollar i omsætning.
Udmeldigen sker samtidig med, at Salesforce aflægger regnskab for sidste kvartal, hvor omsætningen steg med 23 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Orderyoyo hæver omsætningen med 82 procent
Orderyoyo klarer sig fornemt gennem årets første seks måneder, hvor takeawaybranchen har været præget af restriktioner.
fra januar til juli omsatte selskabet for 53,6 millioner kroner, hvilket er 82 procent højere end samme periode sidste år, hvor tallet lød på 29,5 millioner kroner. .
Orderyoyoder leverer software, så kunder kan bestillle direkte mad direkte restauranterne i stedet for at bruge de store takeawayportaler.
Ebitda-resultatet, eller driftsindtjeningen, steg fra 2,7 millioner kroner til 3,7 millioner i første halv af 2021.
Bundlinjen tynges dog at et større millionunderskud. helt præcist lyder underskuddet på 6,7 millioner, hvor det lød på 934.000 i samme periode sidste år. Selskabet oplyser i forbindelse med regnskabet, at underskuddet er forbundet med udgifter til selskabets børsnotering, der fandt sted i juli måned.
Telia indfører miljømærkning af mobiltelefoner
Telia Danmark tager nu miljømærkningen Eco Rating i brug.
Det betyder, at kunderne i teleselskabets butikker og webshop kan se, hvordan de forskellige telefonmodeller påvirker miljøet og klimaet.
Fremover vil de forskellige modeller stå med en score fra 0 til 100.
Eco Rating er skabt af Telia Company, Vodafone, Deutsche Telekom, Telefonica og Orange. Målet er at skabe en global standard for, hvordan man miljømærker mobiltelefoner.
12 producenter, heriblandt Samsung, Motorola, OnePlus og Xiaomi, er med i ordningen, og der er fortsat dialog med andre producenter om at tilslutte sig.
"Med Eco Rating tager vi endnu et skridt i en mere bæredygtig retning. Ordningen giver vores kunder større indsigt i miljø- og klimapåvirkning og gør det muligt at sammenligne aftrykket fra forskellige modeller. Det gør det lettere for vores kunder at træffe det mest klimavenlige valg,” siger Telia Danmarks direktør for sustainability Julie Nilsson Bour-Hil.
Robotrådgiver fordobler antallet af kunder
Robotrådgiveren Nord Investments fordobler antallet af kunder, men det samme gør sig også gældende for underskuddet.
Fintech-selskabets forvaltede fomue er steget med 225 procent siden første halvår af 2020. Derved forvalter selskaber knap 1,4 milliarder kroner i modsætning til 423 millioner kroner samme periode sidste år.
Det oplyser Nord investment i forbindelse med halvårsregnskabet. Samtidig er antallet af kunder mere end fordoblet fra 1.891 til 4.482 kunder.
Halvårsregnskabet viser desuden, at selskabet lander det største underskud indtil videre på -8,6 millioner kroner.
Det er mere end tre gange så stort som året forinden. En del af årsagen skal her findes i, at Nord Investments spenderede fire millioner kroner på børsnoteringen i maj 2021.
Omsætningen vokser fra 600.000 til 1,8 millioner kroner i første halvår af 2021.
Belgisk CRM-selskab på opkøbstogt i Norden igen
Belgiske Efficy er igen på opkøbsjagt i Norden.
CRM-leverandøren, der overtog danske WebCRM i foråret, har nu købt svenske APSIS, der udbyder datadrevet marketing.
Hverken Norvestor Equity, der er sælgeren, eller køberen Efficy ønsker at oplyse det konkrete beløb for overtagelsen.
Efficy udvider nu sin nordiske tilstedeværelse, hvilket er et led i ambitionen om at nå en markedsandel på fem procent af det europæiske CRM-marked inden 2024, oplyser selskabet i en meddelelse.
"Vi er meget begejstrede for Efficys overtagelse af APSIS og er glade for at slutte os til en virksomhed i stor vækst med store ambitioner i Europa. Jeg tror, at det, vi har opbygget med APSIS One, kan være endnu en brik i puslespillet for Efficy, så de kan nå deres ambitioner på det europæiske marked,” siger APSIS' administrerende direktør, Emma Dyga.