Ordet disruption bruges ikke kun, når en regering keder sig en smule, gerne vil være med på beatet og nedsætter et snakkeudvalg med kendisser fra kultur og erhverv, der skal sige noget om fremtiden.
Det er også en helt regulær betegnelse for, når en virksomhed eller teknologi vender op og ned på traditionelle forretningsmodeller. Som da Skype slagtede telefirmaernes cashcows, da streaming tog livet af videoudlejning eller digitale fotos afskaffede fysiske film i kameraet.
Endelig er det et ord, som iværksættere i en periode brugte flittigt i håbet om at få investorer til at lægge omtanken i garderoben og slå til i en fart.
Hvilket var lige præcis dét, Adam Neumann lykkedes med over al forventning, da han fik investorer til ukritisk at pumpe milliarder af dollars i WeWork, der – i bund og grund – bare udlejede kontorpladser.
Da værdien af selskabet imploderede, forsvandt værdier for 40 milliarder dollars som dug for solen og alle spurgte sig selv, hvordan det dog kunne gå så galt?
Det er lige præcis emnet for The Cult of We: WeWork, Adam Neumann, and the Great Startup Delusion.
Her fortæller Wall Street Journal-journalisterne Eliot Brown og Maureen Farrell, hvordan det lykkedes den karismatiske, messianske Adam Neumann at rejse verden rundt i sit privatfly og formelig suge kapital op fra investorer med hidtil uset hast.
Det hele foregik i en tåge af god karma, vilde løfter, endnu vildere fester og virkelig god ryger. Men samtidig brændte firmaet de mange investormilliarder af i en så rasende hast, at det hele kollapsede, da nogen begyndte at stille kedelige spørgsmål.
Historien om WeWork er fortalt før, men det er altså også en virkeligt god historie, og The Cult of We: WeWork, Adam Neumann, and the Great Startup Delusion leverer varen. Den udkom for en måneds tid siden og er allerede nomineret til flere priser som årets forretningsbog.
Titel: The Cult of We: WeWork, Adam Neumann, and the Great Startup Delusion / Forfattere: Eliot Brown og Maureen Farrell