Nokia er igen den dominerende motorkraft i salget af nye mobiltelefoner, der på verdensplan nåede 168 millioner i tredje kvartal.
Det finske mobiltelefonselskab fortsætter med at genvinde markedsandele, og det gør de asiatiske selskaber også, mens amerikanske Motorola lider tab.
Med en markedsandel på 30,9 procent er Nokia steget et par point i løbet af tredje kvartal, men ligger stadig under de 33,8 procent af markedet, som selskabet havde i tredje kvartal af 2004.
Nokias nedtur var begrundet i en ringe positionering i forhold til efterspørgslen efter mobiltelefoner med farveskærm i det mellemste prisleje. En prisnedsættelse og lancering af nye modeller har rådet bod på den misere.
Koreansk fremmarch
Koreanske LG har med en markedsandel på syv procent snuppet svensk-japanske SonyEricssons femteplads på verdensmarkedet, fremgår det af analysen fra Strategy Analytics. SonyEricsson har 6,4 procent af mobilmarkedet.
Samtidig er amerikanske Motorola ved at blive hentet af Samsung, der også har base i i Sydkorea. Motorola måtte se sin andel droppe til 13,9 fra 15 procent, samtidig med at Samsung fastholdt sin andel på 13,5 procent.
De asiatiske selskaber har været hurtigere til at integrere farveskærme, kameraer og andre avancerede funktioner i deres telefoner, hvilket har medvirket til deres fremgang.
Samlet set er fremgangen i mobiltelefonsalget på 25 procent i tredje kvartal trukket af boomende efterspørgsel i forholdsvist nye markeder i Rusland, Kina, Brasilien og Indien, mens der samtidig foregår en udskiftning af gamle modeller til mere avancerede modeller i de mere mættede markeder i Vesteuropa og USA.
For hele 2004 ventes mobilsalget at nå 670 millioner telefoner mod 520 millioner i 2003. Herefter ventes væksten at stilne til otte procent i 2005 svarende til 726 millioner enheder.
Salget af Smartphones, der nærmest har pc-lignende funktioner indbygget, tredobledes i tredje kvartal til 4,5 millioner enheder sammenlignet med samme periode året før.