Hos Teleselskabet Telenabler har det været en gængs praksis kun at tilbagebetale forudbetalte beløb til de kunder, der har opsagt deres abonnement, hvis det overskydende beløb oversteg 100 kroner.
Men det er i strid med forbrugeraftaleloven og god markedsføringsskik.
Forbrugerne har krav på at få deres penge retur uanset beløbets størrelse, lyder afgørelsen fra Forbruger-ombudsmanden.
Kunderne hos Telenabler betaler deres teleabonnement kvartalsvist forud, men i forbindelse med opsigelser er kundernes tilgodehavende altså kun blevet udbetalt, hvis beløbet var højere ned 100 kroner.
Og den går ikke.
"Forbrugerne har ret til at få de penge, de har til gode hos virksomheder efter at have opsagt et abonnement, tilbagebetalt. Det gælder uanset beløbets størrelse," lyder det fra Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, i en meddelelse.
Forbrugerombudsmanden henvendte sig i foråret 2021 sig til Telenabler, der via sin hjemmeside fastnet.nu markedsfører sine teleabonnementer.
Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse har Telenabler ændret vilkåret i sine handelsbetingelser, og desuden oplyst, at tidligere kunder, der har penge til gode, kan få dem udbetalt, hvis de henvender sig.