Det er næppe forbigået nogens opmærksomhed, at den seneste tid har budt på et par afskudte og hjemvendte milliardærer.
Alligevel må både Richard Branson og Jeff Bezos se sig overgået af Elon Musk på stort set alle atmosfæriske parametre.
Musk har ganske vist ikke selv været på smuttur ude i den helt tynde luft. Til gengæld er han lykkedes med at skabe en virksomhed, der bygger så pålidelige og kraftige – og endda genanvendelige – raketter, at de kan sende satellitter i omløb samt fragte astronauter og tung nyttelast til den internationale rumstation.
Meget tyder på at hans virksomhed vil være med i fronten af de kommende 10-20 års udforskning af solsystemet. Der er såmænd en reel chance for, at der står SpaceX på det fartøj, som bringer de første mennesker til Mars.
Det er dog alligevel noget.
Men som alle andre startups var vejen hertil ikke nem, og den historie fortæller rumekspert og Ars Technica readaktør Eric Berger i bogen Liftoff: Elon Musk and the Desperate Early Days That Launched SpaceX, der kom på gaden i marts.
Virksomheden hang længe i med det yderste af neglene i deres bestræbelser på at sende de første raketter til vejs.
For ikke blot var SpaceX hele tiden ved at løbe tør for penge. Men de var også i skarp konkurrence om rumfartskontrakter med giganter såsom Boing og Lockheed Martin, der havde langt flere ansatte og nærmest uendeligt dybe lommer.
Den fortælletekniske ramme i Liftoff er de første SpaceX opsendelser, de desperate tidlige år, fiaskoerne og et førstehåndsindblik indblik i en vanvittigt krævende arbejdsplads.
Læs mere om Liftoff i den ofte læsværdige New York Journal of Books eller hent en digital smagsprøve ned på Amazon. Så bliver der dog måske alligevel lidt til Bezos, selv om hverken han eller Branson får lov at kalde sig rigtige astronauter i første omgang.
Titel: Liftoff: Elon Musk and the Desperate Early Days That Launched SpaceX
Forfatter: Eric Berger