Ja. Det var os, der gjorde det.
Vinimportør Christian Philipson lægger ikke skjul på, at han har overtrådt markedsføringsloven ved at spamme et antal erhvervskunder via e-mail og fax.
Det sker efter Forbruger-ombudsmanden onsdag politianmeldte Philipson Wine for at have sendt spam til en række kunder, der ikke havde bedt om henvendelser.
Nåede ikke at rette
Christian Philipson forklarer overtrædelsen med, at nogle adresser fejlagtigt er blevet tilføjet selskabets mailingliste, men selv om Philipson Wine opdagede det straks, var vinfirmaet for tung i optrækket til at få rettet fejlen.
Dermed blev der sendt en fax og to e-mails til godt 60 erhvervsvirksomheder, som ikke havde givet samtykke.
Philipson forklarer, at en del af de 60 klager bygger på flere klager fra samme firma, idet fejlen skete flere gange.
- Det er uanfægteligt, at vi har overtrådt markedsføringsloven. Der er sket en edb-fejl i forbindelse med en adressevask i vores database, som indeholder 150.000 navne, siger administrerende direktør Christian Philipson.
Skrev selv til Forbrugerombudsmanden
Da vinimportøren opdagede fejlen, skrev han til samtlige modtagere af nyhedsbrevet, hvor han beklagede fejlen, ligesom han selv tog kontakt til Forbrugerombudsmanden.
- Vi har ikke været gode nok, og vi har ikke tænkt os om, da vi jonglerede med adresserne. Nu venter jeg bare på, at myndighederne tager kontakt til os, så vi kan få klarhed over tiltalen, siger Christian Philipson.
Han regner med at blive dømt, men argumenterer for, at det skete er hændt uden forsæt fra Philipsons side.
- Vi er parate til at tage skraldet, siger han og garanterer samtidig at selskabet årvågenhed over for lignende fejl nu er "voldsomt skærpet".
Forbrugerombudsmanden anmeldte onsdag to firmaer for at have sendt spam til en række kunder, der ikke havde bedt om henvendelser. Det andet firma, Midt Data, afviser at have gjort noget ulovligt.
Tidligere dømt
Det er ikke første gang, at vinhandleren har trådt ved siden af loven. For tre år siden blev Philipson Wine dømt i Sø & Handelsretten, for at have misbrugt oplysninger, som ved en fejl blev frigivet via et konkurrerende firmas mailingliste.
Vinforhandleren Carlo Merolli udsendte et nyhedsbrev via email til sine kunder, og ved et uheld glemte han at sløre listen over modtagerne. Alle kunne dermed se, hvem der havde sagt ja tak til at modtage vintilbud fra firmaet.
Det brugte konkurrenten Philipson Wine, som også modtog nyhedsbrevet, til selv at sammenstykke en tilbudsmail til Carlo Merollis kunder - Det må man ikke.