Gennem mange år var kunstig intelligens mere kunstig end intelligent, og mange tvivlede endda på, at det nogensinde blev til mere end bare en fiks idé.
Men i dag er AI, Machine Learning og selvlærende algoritmer – kært barn har mange navne – i rasende tempo ved at blive integreret del af alt fra industrielle systemer og ERP til smartphones og forbrugerservices.
I den helt nye The AI-First Company: How to Compete and Win with Artificial Intelligence giver investoren Ash Fontana en lang række praktiske råd om, hvordan man i praksis anvender AI og automatisering til at styrke forretning og virksomhed.
For ganske vist er de mest kendte AI-drevne virksomheder milliardforretninger som Facebook, Amazon, Microsoft, IBM og Google.
Men teknologien er blevet så tilgængelig og billig, at helt almindelige SMV’er og startups sagtens kan være med, og i bogen forklarer Fontana hvordan.
En af pointerne er, at teknologien ikke gør det alene. Der skal stadig være styr på de underliggende data.
Ligeledes skal man være opmærksom på, hvad man beder sin AI om. For ellers får man let resultater, man ikke rigtig kan bruge til noget.
Hvilket skaberne af supercomputeren i The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy jo lærte på den hårde måde, da den efter 7,5 millioner års arbejde konstaterede, at meningen med det hele var 42.
Endelig er det afgørende at forberede det hold af medarbejdere, der skal arbejde med AI, så man maksimerer værdien af deres indsats og sørger for, at de bruger tid og ressourcer optimalt.
Dette og meget andet kan man læse mere om i The AI-First Company: How to Compete and Win with Artificial Intelligence, der har fået en hel del gode skudsmål med på vejen.
Blandt andet fra den tidligere Google-topchef Eric Schmidt, der mener at ”[…] Ash Fontana provides not only a comprehensive framework for understanding AI, but also practical advice for developing an ‘AI-First’ mindset.”
Titel: The AI-First Company: How to Compete and Win with Artificial Intelligence / Forfatter Ash Fontana