Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
I it-brancheforeningen ITB taler man om, at Danmark sakker bagud med hensyn til digitalisering, og noget må derfor gøres.
Regeringen har derfor lovet at afsætte et beløb i milliard størrelse til formålet.
Men nu er det ofte sådan med store organisationer og regeringer, at alle har en holdning, og mange initiativer bliver forsøgt sat i gang, men der sker alligevel ikke rigtig noget.
Først skal alle jo være enige, og derfor nedsætter man et udvalg, hvor tingene kan blive vendt på hovedet – og tilbage igen.
Men Danmark sakker stadig bagud i digitaliseringskapløbet.
Det er ellers ikke fordi, der mangler talent, idéer og kreativitet i Danmark.
Vi har masser af dygtige udviklere og kreativt tænkende it-folk siddende blandt andet på steder som DTU.
Men nogen skal få enderne mellem brancheorganisationer, uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet til at mødes.
Hvordan ser virkeligheden ud for SMV’erne?
Især bliver der skudt på SMV’erne. De halter langt bagud. Og eftersom 94 procent af alle virksomheder i Danmark tilhører kategorien små og mellemstore virksomheder, så er det naturligvis også noget, der kan mærkes, hvis netop de halter bagud.
Men inden man skyder løs på SMV’erne, bør man måske sætte sig ind i, hvorfor disse virksomheder ikke allerede har kastet sig hovedkulds ud i det ene digitaliseringsprojekt efter det andet.
Det er jo fremtiden og til deres eget bedste.
Men det er vigtigt, at vi i it-branchen har forståelse for, at hvis man har bygget en virksomhed op fra grunden, så ved man, at hver gang man bruger en krone, skal man gerne tjene to.
Derfor er det altafgørende, at man kan se værdien af alle de projekter såvel digitale som analoge, som man vælger at investere i.
Virksomheder uden for it-branchen har normalt ikke fokus på ny digital teknologi og har derfor svært ved at analysere, hvor ny teknologi kan skabe mest værdi.
Hvis ikke du lige er stødt på en smart løsning hos ’naboen’ eller i en af de kanaler, du plejer at orientere dig i, så ved du jo ikke, hvad der kan være den næste game-changer for netop din virksomhed.
Medmindre man står med et akut problem, der skal løses, er man sandsynligvis ikke i markedet for at opdage nye digitale løsninger.
Desuden mangler mange virksomheder digitale kompetencer i organisationen og skal derfor ’i byen’ og hente dem.
Der er i forvejen rigeligt at holde styr på i hverdagen med leverandører, personale, konkurrenter, overholdelse af gældende lovgivning, når man samtidig skal udvikle sine produkter, så man kan holde kunderne glade.
Hvor skulle man finde tid og overskud til at afsøge markedet for digitale løsninger - og hvorfor?
Hvordan kommer vi videre?
Måske skal erhvervslivet selv blive bedre til at fortælle de gode historier til hinanden – altså når digitale projekter lykkes i en grad, så virksomheden bag kan mærke det på bundlinjen, på øget kundetilfredshed, mere fleksible arbejdsgange eller noget helt fjerde, der virkelig har gjort en forskel for den pågældende virksomhed.
Det kunne også være, at vi i it-verdenen skulle give en slags frit lejde til at virksomheder kunne få testet deres idéer uden beregning, hvis de til gengæld stiller dem til rådighed for andre virksomheder, såfremt det viser sig at være gode idéer.
En tredje mulighed kunne være, at staten gik ind og støttede op omkring digitaliseringsprojekter, ligesom der bakkes op omkring håndværkere.
Så virksomheder kunne belønnes med skattemæssige fradrag for investeringer i digitaliseringsprojekter, på samme måde som privatpersoner belønnes med håndværkerfradrag for forbedringer på deres bolig.
På den måde vil den digitale berøringsangst, som jeg oplever, der er blandt SMV’er, måske forsvinde, og det vil blive attraktivt at kaste sig ud i digitalisering og innovation.
Et surt opstød
Til sidst er jeg desværre nødt til at komme med et lille surt opstød til min egen branche:
Vi skal blive bedre til at hoppe over på den anden side af skrivebordet, få en holistisk digitaliseringstilgang til virksomhederne og finde ud af, hvad det reelt er, de har brug for i stedet for at forsøge at hælde vore egne produkter ned i halsen på dem for enhver pris.
Hvis vi ikke har det rigtige produkt på hylden, må vi enten takke nej til opgaven eller forsøge at skaffe den rigtige løsning.
Ellers bidrager vi bare til at fortsætte den onde cirkel, hvor man ikke kaster sig ud i digitaliseringsprojekter, fordi de er dyre, og måske er pengene jo spildt, fordi man ikke kan være sikker på at komme godt i mål med dem.
Det handler om at tale kundens sprog og få digitalisering præsenteret på et jordnært niveau.
Tillid er alfa og omega. Virksomhederne køber først og fremmest ind på troværdighed.
Vi skal passe på, at vi it-virksomheder ikke får et ry som erhvervslivets brugtbilsforhandlere.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.