For 30-40 år siden var computerspil kun socialt acceptabelt for let bebumsede teenagedrenge med mønter på lommen til nærmeste arkademaskine eller en hjemmecomputer på værelset.
Men i dag spiller alle. Kvinder og mænd, unge og gamle. På telefonen, Pc’en, spillekonsollen – alene, mod venner eller med og mod fremmede på internettet.
I dag er gennemsnitsalderen på en dansk gamer 35 år, og hele 40 procent af alle danskere spiller mindst én gang om ugen.
Med udstillingen GAMER rister Danmarks Tekniske Museum en rune over den enestående udvikling, spillenes og spillerne har gennemgået.
Udstillingen åbner 12. maj og giver også mulighed for selv at prøve spil fra det, der i gamerperspektiv vel bedst kan betegnes som den yngre jægerstenalder, nemlig helt tilbage fra 1970’erne og 1980’erne.
Udstillingen er bl.a. lavet i samarbejde med elever fra klassen for it og entreprenørskab fra skolen FGU Øresund, og elevernes perspektiver på emnet har været med til at åbne for temaerne i udstillingen.
Gaming er nemlig ikke bare at spille computer. Der er stor forskel på, hvilke spil man spiller, hvilken hardware man spiller på, og hvorfor man spiller.
I udstillingen kan man også møde en række forskellige gamere, der fortæller om betydningen af deres onlinebaserede venskaber, og hvad forskellene og lighederne er på venner fra den virtuelle og fysiske verden.
Læs mere om udstillingen og praktiske informationer på museets hjemmeside.