Når danske kunder klager over deres teleselskab, så fører det i langt de fleste tilfælde til, at teleselskabet ender med at få medhold.
Det viser en opgørelse fra Teleankenævnet, der behandler klager mod danske teleselskab.
Bare 3,1 procent af alle de klager nævnet behandlede i 2020 førte til, at klageren fik medhold i sagen. I 1,8 procent af klagerne gave Teleankenævnet klagerne delvist medhold.
Dermed er det kun godt 5 ud af 100 klager i hele 2020 der førte til, at klageren fik medhold i sin sag i nævnet.
Teleankenævnet behandlede i alt 228 sager i 2020. Af dem var det bare 11 sager, hvor nævnet mente, at klageren havde ret i sin henvendelse.
Læs også: Ankenævn slår fast: Kæmperegning fra Yousee var på sin plads
Markant stigning fra året før
De få antal sager, hvor klagerne rent faktisk får medhold har taget et markant dyk i forhold til året før. Det sker samtidig med, at antallet af sager også er vokset.
I 2019 klagede 302 over deres teleselskab. Her fik 21 personer medhold i klagen mens 12 personer måtte nøjes med delvist medhold. Det svarer til 11 procent af alle klager i 2019.
Dermed var der altså tale om godt hver 10. klage. En markant forskel fra 2020, hvor det tal var barberet ned til 4,9 procent.
Yousee får flest klager
Måske mindre overraskende er det Danmarks største teleselskab, der også har flest kunder, der klager til Teleankenævnet.
Godt halvdelen af alle de klager nævnet modtog i 2020 kom fra Yousee-kunder, der mente, at de var blevet behandlet uretmæssigt af deres teleselskab.
Mere præcist gik 55,3 procent af klagerne i 2020 til selskaberne under TDC Group. Heraf stod Yousee for 47,9 procent. Det er dog højere end TDC's markedsandel retfærdiggør. TDC har en markedsandel på 38 procent.
På andenpladsen lander Fibia, der tegner sig for knap 10 procent af alle klagerne som nævnet modtog i 2020.
Læs også: Teleankenævnet slår fast: Dansker skal betale mere end 17.000 kroner til teleselskab