Underskudsramt callcenter mister direktør

Danmarks største callcenter, Excellent Danmark, har mistet sin direktør gennem mere end fire år, Søren Schlüter. Han har sagt op i selskabet efter et skuffende år, som har resulteret i millionunderskud og væsentlige nedskæringer.

Administrerende direktør Søren Schlüter har sagt sit job op i Danmarks største callcenter, Excellent Danmark, efter at have stået i spidsen for selskabet i omkring fire et halvt år.

Opsigelsen kommer godt et år efter, at de nordiske aktiviteter i det underskudsramte hollandske callcenter SNT blev overtaget af svenske Excellent.

SNT fik til gengæld for salget 24 procent af aktierne - med en værdi på 40 millioner kroner - i Excellent.

Store omstrukturering

Søren Schlüter har i Danmark stået i spidsen for først SNT, dernæst Excellent-SNT, siden april 2000. Selskabet har samtidig med Søren Schlüters afsked taget navneforandring til Excellent Danmark.

Den danske direktør forlader selskabet i slutningen af en større omstrukturering, der kommer som følge af, at callcenterets store ambitioner om vækst i Danmark ikke er blevet opfyldt.

Tværtimod har salget skuffet, og den svenske koncernchef, Arne Weinz, siger til Computerworld Online, at han i 2004 forventer et underskud på to til tre millioner kroner i den danske afdeling af Excellent.

- Volumen har været lavere end forventet, og vi har taget vores forholdsregler og skåret ned. Vi har nedbragt omkostningerne væsentligt og fjernet nogle af de faste omkostninger, fortæller Arne Weinz.

Arne Weinz forventer derfor et lille overskud i fjerde kvartal, og han ser fortsat store vækstmuligheder for selskabet i Danmark næste år.

Presset salg

Hollandske SNT Group var hårdt presset på det nordiske marked, da selskabet i september 2003 blev overtaget af Excellent.

Alene det danske selskab fik et underskud på knap 10 millioner kroner i 2003.

Det nye samlede selskab, Excellent-SNT, kom ellers godt fra start i Danmark med et lille overskud i callcenterets første halve års levetid, men siden har omsætningen ikke levet op til forventningerne.

- Nogle kontrakter er stoppet, og vi har mislykkedes i at skaffe nye kontrakter og kunder. Vi har ikke været succesfulde på salgssiden, selvom markedet stadigt er stort og voksende, siger koncernchef Arne Weinz.

Udnytter chef-jagt

Nilfisks tidligere hovedsæde på Frederiksberg udgør det danske brohoved for de knap 600 medarbejdere i Excellent, hvis omsætning kommer fra salg af callcenter-ydelser og CRM (kundestyring) til større danske og udenlandske virksomheder.

Blandt kunderne i Danmark er Tiscali, som outsourcede sin kundesupport til SNT efter voldsomme problemer i Danmark. Tiscali har netop fornyet kontrakten med selskabet for få uger siden.

Herudover er også det nye Telia/Orange kunde.

Excellent er begyndt med rekrutteringen af en ny dansk chef, som forventes fundet inden for tre til fire måneder. Excellent udnytter anledningen til samtidig at lave en bred markedsføring af selskabet og dets produkter.

Svenske Anders Pettersson Sabel står i spidsen for den danske afdeling af Excellent, indtil selskabet finder en ny chef.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere