Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter
Der er en bekymrende udvikling i gang i den offentlige sektor og i enkelte af de store virksomheder:
Man er begyndt at give indkøbsafdelingen, procurement mv. ansvaret for indkøb af digitale eksperter, fordi man efterhånden bruger så mange af dem.
Det er her blevet en synlig post i budgettet, og det er et dejligt nemt område at spare på.
Men nogle indkøbsafdelinger tror desværre, at billigst altid er bedst, og det er en katastrofe for organisationerne, da virkeligheden er stik modsat (som alle erfarne branchefolk ved):
Den bedste kvalitet giver det billigste pris.
Nu fyldes de digitale afdelinger med hundredevis af de billigste junior-profiler eller dårligt præsterende individer med en lav timepris, og det efterlader så store udfordringer for projektlederne, at de simpelthen ikke kan komme i mål til tiden, inden for prisrammen eller med de features, de har lovet.
I stedet havde det være meget bedre at satse på en håndfuld reelle, erfarne eksperter, som har bevist deres evner succesfuldt i tidligere projekter med tilsvarende problemstillinger.
Tillad mig at tydeliggøre det med en matematisk illustration fra min bog Nucleon, som har lagt grundstenen til min filosofi om performance-optimering af it-teams:
Pris/ydelse på eksperter minder om en eksponentialfunktion: En prisfokuseret organisation vil typisk gå efter den laveste timepris (øverste kolonne i x-aksen), mens en kvalitetsfokuseret organisation typisk vil fokusere på præstation (y-aksen).
Forskning viser os, at de bedste konsulenter præsterer minimum 20 gange mere/hurtigere/bedre end de middelmådige, og mens det i ovenstående eksempel er muligt at spare knap 47 procent på timeprisen isoleret (DKK 700/timen vs. DKK 1.300/timen) mellem de dyreste og billigste it-konsulenter, er det samtidigt næsten 56 gange dyrere at købe den billigste ydelse, hvis man ser på pris per leverance-enhed.
De bedste er altså suverænt det billigste valg, så jeg håber, at min læser kan se, at selv om det måske for nogen er kontra-intuitivt, så er det altafgørende for it-projektets succes, at processen afspejler prioriteringen af kvalitet, og at det er dine projektledere, der skal eje indkøb af konsulenter - og ikke indkøbsafdelingen.
“Jamen kan indkøbsafdelingen så slet ikke bidrage positivt til ligningen?”, spørger du.
Jo da, og jeg kan personligt ikke tælle til, hvor tit jeg har fået barberet mit overskud væk af dygtige indkøbere.
Indkøbsafdelinger virker, men de skal bare først ind i processen, når kvalitetskravene er blevet bestemt og den individuelle konsulent er identificeret af projektlederne.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.