Danske GN Audio kommer særdeles styrket ud af 2020.
Headsetproducenten, der netop har aflagt regnskab, hævede omsætningen med hele 42 procent sidste år.
Toplinjen endte på 8,7 milliarder kroner, hvor det i 2019 lød på 6,2 milliarder.
GN Audio, der står bag Jabra-brandet, omtaler det selv som et exceptionelt resultat, der blev drevet af en stærk efterspørgsel på enterprise-produkter acceleret af covid-19, hvor virksomhederne i høj grad investerede i medarbejdernes hjemmearbejdspladser.
Selskabets driftsresultat skyder også gevaldigt i vejret. Med et resultat på over 2 milliarder kroner, steg driften 68 procent i forhold til 2019, hvor resultatet lød på 1,2 milliarder.
"GN Audio gik ind i året med medvind fra en stærk vækst på det attraktive virksomhedsmarked. Oven i dette oplevede vi i 2020 en ekstraordinær stor efterspørgsel på grund af de nye arbejdsmønstre med folk, der arbejder hjemmefra," siger René Svendsen-Tune, CEO i GN Audio, i forbindelse med regnskabet.
Forventer yderligere vækst
I 2021 forventer GN Audio en organisk vækst på mere end 20 procent og en EBITA-margin på over end 21 procent.
Denne forudsigelse bygger på en antagelse om, at efterspørgslen på samarbejdsløsninger fra virksomheder og organisationer vil fortsætte frmead.
"Det forventes, at den organiske vækst i GN Audio vil være væsentligt højere i første halvår 2021 end i andet halvår 2021, hovedsageligt på grund af forskel i sammenligningsgrundlag. GN Audio vil konstant sigte mod at vokse mere end markedet og investere i fremtidige vækstmuligheder," skriver GN Audio.
GN Hearing, der er GN Store Nords høreapparatsforretning, havde i modsætning til søsterselskabet et særdeles hårdt år.
De massive samfundsnedlukninger verden over fordrede, at ældre og sårbare forblev hjemme, hvilket forhindrede salget af høreapparater.
Her gik omsætningen tilbage med 26 procent og endte på 4,7 milliarder kroner, hvor tallet i 2019 lød på 6,3 milliarder.