Godmorgen og velkommen til onsdagens udgave af Computerworlds morgen-briefing.
Det er Rasmus Ferdinand Ginman, der sammenstrikker dagens kludetæppe af it-nyheder fra nær og fjern.
Om få timer aflægger SimCorp regnskab for 2020, hvilket du kan læse mere om her på sitet senere. I tillæg bringer vi også et interivew med selskabet CEO, Klaus Holse.
Rigtig god læselyst.
Tech-ambassadøren præsenterer ny strategi i dag
Efter fire måneders arbejde er tech-ambassadør Anne Marie Engtoft Larsen klar til at præsentere den nye strategi for Danmarks teknologiske diplomati.
Sammen med udenrigsminister Jeppe Kofod (S) vil tech-ambassadøren præsentere strategien i dag kl 14.30 via livestream.
Moderatoren vil være studievært Nikolaj Sonne. Du kan finde link til præsentationen her.
Sidste uge løftede Anne Marie Engtoft Larsen sløret for den nye strategi i et Linked-opslag.
"Med den nye strategi i hånden, skal vi de næste tre år arbejde for, at det er demokratisk valgte regeringer og de borgere, de repræsenterer, der driver teknologiudviklingen, og ikke omvendt. Vi ønsker med strategien at sikre, at den teknologiske udvikling understøtter vores sikkerhed, værdier og velstand. Det er en kæmpe opgave vi står over for, men vi har en verden at vinde," skrev hun.
Stibo Systems henter CFO fra DXC Technology
Danske Stibo Systems har ansat Charlotte Kronborg Bennetsen som ny CFO.
Hun kommer fra selv samme stilling i DXC Technology, hvor hun har været gennem to år. Inden da havde hun været 16 år hos danske EG.
Charlotte Kronborg Bennetsen vil desuden tage del i software-virksomhedens globale ledelse.
Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.
"Vi er meget begejstrede over at byde velkommen til en CFO, der har så imponerende en baggrund," lyder det fra Jesper Ejlersen, CEO i Stibo Systems.
“Charlotte Kronborg Bennetsen er en anerkendt finansekspert med en dyb forståelse for vores industri, hvor hun allerede har arbejdet gennem flere succesfulde år," tilføjer han.
Britisk covid-app har forhindret 600.000 smittetilfælde
Den britiske kontaktsporings-app, der er en pendant til den danske Smittestop, har forhindret 600.000 smittetilfælde i England og Wales.
Det vurderer en række forskere i et nyt studie, der er et af verdens første undersøgelser af effektiviteten af det smartphone-baserede system, der er udviklet i samarbejde med Apple og Google.
Det skriver Financial Time.
Forskerne fra Alan Turing Institute og Oxford University anslår, at for hver gang antallet af brugere, der downloader appen, stiger med en procent, vil tilfælde med coronavirus reduceres med så meget som 2,3 procent.
indtil videre har appen sendt 1,7 millioner notifikationer til sine mere end 21 millioner brugere, hvor appen beder brugerne om at gå i isolation.
Heraf vurderes det, at omkring 600.000 tilfælde er undgået frem til udgangen af december.
Facebook giver millionrabat til vaccine-annoncer
Facebook er klar med en større rabat til aktører, der vil udbrede troværdig information om corona-vaccinerne.
Det sociale medie har meldt ud i et blogopsalg, at selskabet vil give rabatter på annoncer for 120 millioner dollar, eller hvad der svarer til 740 millioner kroner.
Annoncerabatterne kan eksempelvis gå til NGO'er og sundhedsmyndigheder, der vil indrykke kampagner om coronavirussen og vaccinen.
Disse rabatter er et led i en større oplysningskampagne, som Facebook har sat i værk for at øge troværdigheden og oplysningen omkring vaccinerne.
Blandt initiativerne udvider Facebook sit "covid-19 Information Center," der har optrådt på mediet de sidste mange måneder, til også at fremgå på Instagram.
Lenovo i nyt partnerskab med motorcykelhold
Lenovo udvider sit partnerskab med det italienske motorcykelhold Ducati.
Pc-producenten træder nu ind i rollen som navnepartner for Ducati. Det betyder, at de to brands bliver officielle partner under navnet Ducati Lenovo ™ team.
Det skriver selskabet i en pressemeddelelsen
Aftalen bygger på et flerårigt samarbejde, hvor Lenovo som teknisk partner for holdet siden 2018 har været ansvarlig for at optimere holdets motorcykler med det nyeste udstyr, produkter og intelligente løsninger.
Claudio Domenicali, administrerende direktør i Ducati Motor Holding, fortæller om det udvidede samarbejde:
"Der er altid mange følelser på spil, når vi tager hul på ny racersæson. 2021 er fyldt med spændende nyheder. Lenovo, som har ledsaget os siden 2018, bliver den nye navnepartner for Ducati Lenovo Team, og vi stiller med nogle af de bedste talenter fra Ducatis fabrikshold og Moto2. Vi glæder os meget til at starte 2021-sæsonen op den 28. marts i Qatar.”