Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Den anden nedlukning af Danmark har betydet, at hjemmearbejde igen er blevet en stor del af mange danskeres hverdag.
I vores virksomhed har alle arbejdet hjemmefra siden marts sidste år. Og vi er langt fra de eneste, der har ændret måden, som vi arbejder på.
Eksempelvis anslår Dansk Erhverv, at op mod halvdelen af alle beskæftigede svarende til 1,4 millioner ansatte arbejder hjemmefra i disse dage, hvor restriktionerne er på sit højeste.
Samtidig viser nye tal fra samme sted også, at samfundsøkonomien kan se frem til en økonomisk gevinst på mere end 14 milliarder kroner, hvis danske medarbejdere har én fast hjemmearbejdsdag om ugen.
I fremtiden kan vi altså forvente et mere flydende arbejdsliv, hvor folk i stigende grad selv beslutter, hvor de vil arbejde fra uanset set om det er hjemmet, på farten eller kontoret.
Populært sagt vil arbejde som fænomen fremover være noget,som vi i mindre grad forbinder med noget fysisk som for eksempel et kontor eller et skrivebord og i højere grad være noget, som vi foretager os uafhængig af tid og sted. Med andre ord er forandringen i vores arbejdsvaner kommet for at blive.
Det bedste fra begge verdener
Med nye vaner og et mere fleksibelt arbejds- og privatliv følger også nye krav til den teknologi og digitalisering, som udgør fundamentet for vores produktivitet.
I takt med at arbejde og privatliv smelter sammen og hjemmearbejde i højere grad bliver en permanent del af hverdagen, vil der opstå et tilsvarende behov for teknologi, der kan anvendes i både en professionel og privat kontekst.
Derfor vil vi fremover se flere løsninger målrettet de såkaldte ’prosumers’; en voksende gruppe af unge fra Generation Y og Z, som i øjeblikket strømmer ind på arbejdsmarkedet med de samme krav til de produkter, som de omgiver sig med i deres job og i privaten. Det gælder også deres digitale arbejdsredskaber, som skal kunne matche de apps og den forbrugerelektronik, som de bruger i fritiden.
Hensynet til produktivitet på den ene side og design på den anden er noget, som mange formentlig kan nikke genkendende til.
Tag bare købet af en ny bil som et eksempel: Funktionelle parametre som udstyr, hestekræfter og brændstoføkonomi er naturligvis vigtige, men det må ikke være på bekostning af udseende og brugervenlighed.
Omstillingen til denne nye virkelighed er en af de helt store opgaver for både arbejdsgivere og teknologileverandører.
Det kan både kan være en mulighed eller udfordring afhængig af, hvordan man anskuer det, men sikkert er det i hvert fald, at potentialet er stort.
I sidste ende er vinderne de virksomheder, der formår at kombinere det bedste fra begge verdener.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.