Indtil for ti år siden var fotos noget, man tog, glemte og – måske – printede ud og kiggede på igen en dag, hvor man virkelig kedede sig. Eller hvor man syntes, at ens venner trængte til at kede sig.
Alt det ændrede sig med Instagram. Nu kunne man lynhurtigt uploade fotos og scrolle gennem alt fra snapshots af blomsterbed til kunstfærdige lagkager, solnedgange og celebrity-selfies, til man blev blå i hovedet. Hvilket der helt sikkert også er et filter til.
Den enkle fotoapp blev en bragende succes, gjorde stifterne vulgært velhavende, blev hundredvis af milliarder dollars værd og forvandlede både celebrities og helt almindelige mennesker til influencers med millioner af følgere.
I No Filter: The Inside Story of Instagram fortæller Bloomberg-journalisten Sarah Frier den – efter stort set enhver målestok – helt vilde historie fra den spæde start til det globale fotoherredømme, salget til Facebook og meget andet.
Financial Times kårede i øvrigt No Filter: The Inside Story of Instagram til årets bedste forretningsbog i 2020.
Titel: No Filter: The Inside Story of Instagram. Forfatter: Sarah Frier