Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
I forrige uge kunne man her på Computerworld.dk læse om fremtidens vindere på det digitale jobmarked.
Cathie Heming fra Digitalchange.dk skrev i denne klumme, at som verden ser ud i dag, er det underordnet, om en medarbejder sidder i Nepal eller i Randers.
Og derfor bliver fremtidens vindere de medarbejdere, der tænker globalt og søger job efter det faglige indhold uden at skele til geografi.
I teorien har Cathie Heming fuldstændig ret, og det ville være dejligt, hvis det også forholdt sig sådan i virkeligheden.
En træls restriktion
Desværre ser verden ikke helt sådan ud, for Cathie Heming glemmer at lytte til de generelle tendenser blandt medarbejdere på jobmarkedet i dag.
Mobilitet og muligheden for at arbejde hvor som helst er gået fra at være et medarbejdergode til at blive opfattet som en træls restriktion.
Vi hungrer efter at komme ud, at være sammen med kolleger igen og at blive motiveret og inspireret af andet end stuevæggen derhjemme.
Og netop motivation og inspiration bliver svær at få indeholdt i virtuelle møder og telefonopkald.
Vi kan i vore egen organisation se, at alt praktisk kan lade sig gøre digitalt.
Men alligevel vil ingen af os undvære de idéer og den kreativitet, der kommer ud af at mødes fysisk over en kop kaffe.
De fleste af os har under nedlukningen opdaget, at vi er mere sociale, end vi egentlig troede. Den ro og fordybelse, vi tidligere havde brug for, har vi fundet og fået rigeligt af. Vi søger nu andres nærvær.
I det optimale jobscenarie er der mulighed for begge dele.
Det er en af de mange læringer, vi har gjort under corona-nedlukningen.
Kreative ideer
En anden erfaring er, at langt de flest kreative idéer opstår, når vi er sammen og kan inspirere hinanden – allerhelst spontant.
Det er meget svært at være kreativ på kommando, og netop derfor er det svært at få andet end en hyggesludder ud af en planlagt brainstorming.
Teknisk er det muligt, at medarbejdere arbejder på den anden side af kloden. Men jeg har stadig svært ved at se det som en permanent løsning for en medarbejder.
Det er en god mulighed for, at vores medarbejdere i en periode kan rejse ud og tage arbejdet med sig - for eksempel for at følge en kæreste eller ægtefælle.
Men det er usandsynligt, at vi ansætter en medarbejder, vi aldrig kommer til at møde på anden vis end via virtuelle møder.
Den jobsøgende, der er så fokuseret på jobbets faglige indhold, at drømmejobbet skal søges på den anden side af jorden, bliver aldrig den del af virksomheden, som nutidens unge også lægger vægt på at være, når de søger job.
En undersøgelse fra Yello viser, at Generation Z lægger stor vægt på at kunne identificere sig med og være en del af den virksomhed, de bliver ansat i.
Det bliver man ikke, hvis man arbejder fra den anden side af jorden. Undersøgelsen viser også, at den vigtigste kilde til information om job og arbejdsplads efter virksomhedens website er nuværende eller tidligere ansatte.
Mange ting er rykket tættere på under corona-nedlukningen, fordi vi har oplevet, hvordan verden, der tidligere var én stor åben legeplads, pludselig er blevet mere lukket.
Det er blevet sværere at bevæge sig rundt mellem verdensdele - ja endda mellem lande. Jeg tror derfor, at det åbne, globale arbejdsmarked er en smuk tanke, men endnu kun et glansbillede.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.