Den californiske it-gigant Apple kan være på vej til at udvide sin portefølje af abonnementsbaserede-tjenester med en ny betalingstjeneste for podcast.
Det skriver det amerikanske it-medie The Information.
Ifølge The Information vil tjenesten have potentiale til at ændre den måde, som folk lytter til podcast. Apple har dog endnu ikke taget en endelig beslutning om, hvorvidt selskabet vil lancere tjenesten og i så fald hvornår.
Apple planlægger dog ifølge The Information i den nærmeste fremtid at indlede en dialog med forskellige produktionsselskaber om den nye model.
Læs også: Morten Strunge henter 112 millioner kroner til kæmpesats på Podimo
Logisk skridt
Lanceringen af en abonnementsbaseret podcast-tjenester vil umiddelbart være et logisk skridt for Apple, der med lanceringen af iPoden var med til at etablere hele podcast-markedet og i dag driver en af de mest brugte podcast apps.
Gennem de seneste år har selskabet desuden introduceret stadig flere abonnementsbaseret tjenester. Her i blandt musikstreaming-tjeneste Apple Music, film- og serietjenesten Apple TV+, nyhedstjenesten Apple News+ og senest fitness-tjenesten Apple Fitness+.
Lanceringen af en sådan tjeneste vil samtidig bringe selskabet i øget konkurrence med musikstreamingtjenesten Spotify, der gennem de seneste år har oprustet kraftigt på podcast området.
Den populære streaming-tjeneste købte i 2019 både podcast-producenten Gimlet Media og podcast-appen Anchor for et samlet beløb på cirka 300 millioner dollar.
Derudover har Spotify også indgået en eksklusivaftale med den populære podcastvært Joe Rogan, der ifølge Wall Street Journal lyder på mere end 100 millioner dollar.
Læs også: Spotify opkøber stor musikplatform