Den britiske Konkurrencestyrelse - Competition and Markets Authority (CMA) - melder ud, at den har iværksat en undersøgelse af Googles forslag om at fjerne tredjepartscookies og andre funktioner fra sin Chrome-browser.
Bekymring ligger i, at fraværet af disse funktioner kan bremse konkurrerende digital reklame. Det skriver Reuters.
Google kalder forslaget "Privacy Sandbox"-projektet.
Undersøgelsen vil vurdere, om ændringerne kan få annonceringsudgifter til at blive endnu mere koncentrerede på bekostning af Googles konkurrenter, lyder udmeldingen fra CMA.
"Som CMA fandt i sin nylige markedsundersøgelse, vil Googles "Privacy Sandbox"-forslag potentielt have en meget betydelig indvirkning på udgivere som aviser og det digitale reklamemarked," vurderede CMAs administrerende direktør Andrea Coscelli.
CMA fortæller, at det har modtaget klager fra teknologi- og forlagsvirksomheder, der hævder, at Google misbruger sin dominerende stilling gennem forslagene.
Tredjepartscookies hjælper annoncører med at målrette digital reklame effektivt og finansiere gratis onlineindhold til forbrugere.
Google ser ikke problemet
Google har sagt, at teknologien vil give folk mulighed for at modtage relevante annoncer, hvilket hjælper med at opretholde den nuværende reklamemodel uden at spore brugere på individuelt niveau.
"Oprettelse af et mere privat web, samtidig med at det gør det muligt for udgivere og annoncører, der støtter det frie og åbne internet, kræver, at industrien foretager store ændringer i den måde, digital reklame fungerer på," sagde en Google-talskvinde.
"Vi glæder os over CMAs engagement, når vi arbejder på at udvikle nye forslag til understøttelse af et sundt, annoncesupporteret web uden cookies fra tredjepart."
Webbrowsere som Mozilla og Apple Inc's Safari har allerede blokeret tredjepartscookies.