Julegaverne i de danske hjem, der skal åbnes om få dage, er i høj grad købt på det nettet.
Online-handlen op til jul har nemlig aldrig været så massiv, som det er tilfældet i år.
Det viser en analyse fra Dansk Erhverv.
49 procent af interesseorganisationens medlemmer svarer i analysen, at online-handlen er mere end 50 procent større end året før.
For 22 procent er handlen i deres onlinebutikker steget til mere, end det dobbelte og for syv procent, er der tale om en stigning på 200 procent sammenlignet med 2019.
Det er det højeste Foreningen for Dansk Internethandel, der i dag er en del af Dansk Erhverv, nogensinde har målt.
"Jeg synes efterhånden, at jeg har set en del, men det, vi i øjeblikket er vidne til, slår alt. Lige siden den rekordstore Black Week har der været et enormt tryk på e-handlen, og efter de nye restriktioner blev indført, er trykket bare øget yderligere," siger e-handelsdirektør i Dansk Erhverv Niels Ralund i en meddelelse.
Pakkerne kommer stort set frem til tiden
Det store pres på online-butikkerne kan også mærkes hos leverandørerne, der skal flytte pakkerne ud til kunderne.
Godt hver trejde online-virksomhed svarer, at presset har fået konsekvenser for deres leverandørs evne til at levere pakkerne til tiden.
Men mere end halvdelen svarer dog fortsat, at alt stort set er blevet leveret til tiden.
Det er naturligvis stigningen i smittede med Covid-19, der er årsagen til travlheden online.
"Der ingen tvivl om, at den stigende smittekurve og de nyeste restriktioner har fået endnu flere forbrugere til at klare julegaveindkøbene online. Vi er ellers nået ind den normalt stille periode for julehandel online, men mange netbutikker oplevede, at kunderne begyndte at strømme ind, så snart nedlukningen af storcentrene kom," lyder det fra Niels Ralund.
Black Friday er skyld i rekorden
Men selvom julesalget i stor stil er blevet flyttet online, så rykker det ikke meget ved, hvilken uge der blev den travleste op til jul.
Black Friday blev igen i år klart den største handelsdag for de danske online-butikker op til jul.
56 procent af butikkerne svarer, at Black Friday-ugen i slutningen af november blev den travleste op til jul. I 2019 var det tal dog 59 procent.
Omvendt forventer 11 procent, at dagene fra 14 december og frem til juleaften, bliver de travleste. Det tal var bare seks procent i 2019.