Man kan fra tid til anden få på fornemmelsen, at visse store it-virksomheder behandler innovation og produktudvikling som fænomener, der automatisk lykkes, blot man hælder tilstrækkelig mange penge i et dybt hul og håber på det bedste.
Der er imidlertid næsten ingen ende på ambitiøse og kostbare it-projekter, der er strandet som gispende hvaler, selv om tusindvis af vanvittigt dygtige og højtlønnede mennesker har arbejdet i årevis på at få dem til at lykkes.
Tænk blot på det svært forsinkede fejlskud Windows Vista (hvilket mange hos Microsoft nok helst er fri for).
Eller på Intels første serie af Pentium-chips, der ikke regnede helt præcist.
Alle virksomheder fejler ind i mellem, men nogle rammer alligevel plet lidt oftere end andre.
Her er nøglen ikke kun at ansætte de rigtige mennesker, men også at give dem de helt rigtige forudsætninger for at lykkes.
Det er dog lettere sagt end gjort. Men den netop udkomne bog EMPOWERED: Ordinary People, Extraordinary Products af Marta Cagan og Chris Jones, begge fra Silicon Valley Product Group, giver et bud på, hvordan virksomheder som Amazon, Apple, Google, Netflix og Tesla griber udfordringen an.
Det handler, fremhæver forfatterne, om at gøde jorden for en reel udviklings- og samarbejdskultur.
Det indebærer blandt andet om at vide, hvordan man skaber et godt udviklingshold.
Men også om at definere holdets samspil med resten af virksomheden optimalt og om, hvilke ændringer der kan være nødvendige for at skabe fundamentet for udviklingsholdenes virke og succes på sigt.
Cagan og Jones ser også på, hvorfor udviklingsprojekter oftest kikser og på, hvad der omvendt kendetegner de virksomheder, som sender det ene succesfulde produkt på markedet efter det næste.
Titel: EMPOWERED: Ordinary People, Extraordinary Products. Forfattere: Marta Cagan og Chris Jones