Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter
Digitalisering er efterhånden blevet et ord, der bruges i flæng – og med rette.
For hvis virksomheder bruger deres information og data korrekt til at træffe beslutninger, har de fundet nøglen til deres fremtidige succes.
Men mange små og mellemstore virksomheder (SMV’er) har ikke økonomi til at ansætte en it-ansvarlig. De er ofte bundet op på begrænsede ressourcer og manglende intern ekspertise, men forventes alligevel at have fingeren på pulsen.
De skal også drage fordel af de nyeste teknologier, tage stilling til relevante cloud services, drive et sikkert netværk og forsvare sig mod de evigt truende cyberangreb.
Med en jobbeskrivelse, der spænder så bredt, er det ikke overraskende, at flere SMV’er vender sig mod en managed it-serviceleverandør (MSP), som deres betroede partner.
MSP’er er ikke blot blevet bedre til at foregribe, tilpasse sig og støtte deres kunders behov. Nye teknologiske muligheder hjælper også MSP’erne til at levere bedre virksomhedsløsninger, der er nemme at bruge og samtidig er omkostningseffektive for de mindre virksomheder.
At ansætte en virtuel CIO kan dermed være løsningen på mange mindre virksomheders problemer.
Som virtuel CIO kan en MSP fungere som en traditionel, intern CIO – til en brøkdel af, hvad en fuldtidsansat koster virksomheden.
Når der opstår it-problemer, har MSP’en både ekspertise og erfaring til at adressere disse hurtigt og effektivt, hvilket er afgørende for kunder, der skal holde deres forretning kørende. Det vil føre til færre forstyrrelser, højere produktivitet, tilfredse kunder og give en bedre bundlinje.
Administrér cybertrusler
Desværre oplever vi ofte hos Datto, at mange it-serviceleverandører ikke har taget springet fra ’break and fix ’-modellen, hvor de kommer, når uheldet er ude – til at være managed service providers, der kontinuerligt administrerer, forebygger og sikrer it-systemerne, før problemerne opstår.
Med et it-sikkerhedsbillede, der konstant ændrer sig, har MSP’er de bedste betingelser for at byde ind med deres ekspertise for de mange SMV’er. Mindre virksomheder tror nemlig alt for ofte, at de er for små og uinteressante til at blive ofre for cyberangreb. Derfor er it-sikkerhedsløsninger ikke altid deres første prioritet. Den barske sandhed er dog, at de netop af den grund er et ideelt mål for hackere.
I Dattos seneste ransomware-rapport kan vi se, at 61 procent af de små og mellemstore europæiske virksomheder har rapporteret ransomware-angreb, og at 19 procent af MSP’ere har oplevet, at deres kunder har været udsat for flere angreb om dagen. Strategy Analytics, der gennemfører markedsanalyser, har ligeledes rapporteret, at to ud af fem SMV’er i gennemsnit har været ofre for et angreb.
Du kan læse mere om rapporten her: Ny rapport: Omkostningerne ved ransomwareangreb er 53 gange højere end selve løsesummen
Disse tal illustrerer tydeligt omfanget af ramsomware. Men de viser ikke, hvor økonomisk omfattende et angreb kan være for en SMV. Det handler nemlig ikke blot om løsesummen, men i langt højere grad om prisen på nedetid, som rammer SMV’erne langt hårdere.
Nedetid, som følge af ransomware-angreb, koster i gennemsnit europæiske SMV’er i underkanten af 900.000 kroner. Det er hele 53 gange mere end den gennemsnitlige løsesum, der i 2019 lå på 16.400 kroner.
Selvom tanken om et angreb således kan virke abstrakt og fjern, kan virksomheder mindske risikoen markant ved at benytte en ekstern partner til at håndtere it-sikkerheden.
Et innovationsboost
I dag har selv virksomheder uden en stor it-afdeling mulighed for at bruge services, der har potentiale til at innovere deres forretning – lige fra nye cloud-tjenester og smartenheder til dataanalyse og kunstig intelligens. Mange er dog usikre på, hvordan man drager fuld fordel af disse muligheder.
I USA har vi allerede set, hvordan en virtuel CIO kan gå ind og hjælpe nogle af tiltagene på vej.
Den udvikling skal vi lade os inspirere af i Danmark.
Flere it-serviceleverandører skal melde sig på banen som managed service providers, der ikke kun rykker ud, når hardware eller software fejler, men som på abonnement-basis løbende kan rådgive og vejlede – og ikke mindst forudse it-problemer, før de opstår. For med de mange roller, som mindre virksomhedsejere skal omfavne, er det ikke overraskende, at de er tilbageholdende med store ændringer.
At outsource CIO-funktionen vil kunne frigive værdifuld tid, som gør det muligt for virksomhederne at fokusere på deres forretning, samtidig med, at de får udnyttet den nyeste teknologi.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.