Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.
Corona-nedskæringer og den parallelle fremskyndelse af digitaliseringen lægger pres på it-afdelingerne, og når en krise opstår, flytter fokus sig typisk over på reduktion af omkostninger.
Projekter sættes på hold, blandt andet på grund af interne ressourcer, der sendes hjem, eller måske endda bliver skåret væk, mens andre projekter bliver opgraderet, som prioriteterne ændrer sig.
Men at stoppe sine it-aktiviteter er sjældent den bedste måde at reagere på i en krise.
Faktisk er det ofte bedre at styrke de igangværende aktiviteter og sikre virksomhedens fortsatte drift.
Det betyder, at job opretholdes, og at der fokuseres på at sikre det, der allerede er på plads. Imens kan den egentlige udvikling blive outsourcet til eksperter.
Desperate tider, smarte foranstaltninger
Det er et smart træk fra et strategisk perspektiv.
Men hvordan kan man slippe af med it-problemerne? Send dem ud af landet. Og nej, vi laver ikke sjov.
Corona har vist, at det faktisk er en strategisk fornuftig foranstaltning til at sikre fortsat fremdrift. Men hvem er de mest sandsynlige brugere af outsourcing til at overvinde hindringerne forårsaget af pandemien?
Som forventet har SMB-sektoren været mest villig til at fortsætte med teknologisk outsourcing.
Agenturerne og konsulentfirmaerne har vist sig at være de mest fleksible, da de skalerer op og ned meget hurtigt. Og for de store virksomheder er det interessant nok i høj grad en kamp mellem indkøbsafdelingerne, der forholder sig til priser, og F&U/IT-afdelingerne, der taler for værdien af kompetencer og ressourcer.
Hvilke andre konklusioner kan vi drage af pandemien i Danmark?
De fem største ting, som pandemien i Danmark har lært os
1) Placering
Før pandemien: Virksomheder foretrak at holde deres personale samlet ét sted.
Efter pandemien: Virksomheder har indset, at deres teams faktisk kan arbejde rigtig godt sammen på afstand.
2) På kontoret
Før: Virksomheder foretrak, at personalet arbejdede på kontoret.
Efter: Virksomheder har lært, at deres personale kan være meget (mere) produktive, når de arbejder hjemmefra.
3) Personale
Før: Virksomheder valgte at ansætte personalet til at arbejde udelukkende for dem.
Efter: Virksomheder har fundet ud af, at de rent faktisk kan samarbejde effektivt med konsulenter og freelancere på afstand, og at distance-samarbejdsmodeller fungerer godt.
4) Logistik
Før: Virksomheder ville bruge meget tid og mange ressourcer på transport af medarbejdere.
Efter: Virksomheder har forstået, at de rent faktisk kan arbejde rigtig godt online, hvilket sparer tid og penge i stor stil.
5) Outsourcing / Nearshoring
Før: Virksomheder var forsigtige med at outsource for mange opgaver eller komplekse og strategiske opgaver.
Efter: Virksomheder har lært, at der er mange fordele ved at outsource en stor del af deres arbejde. Selvom de forbliver opmærksomme og kræsne med hensyn til valg af teknologipartner.
Ude af øje,men top of mind
Som outsourcingfirma oplever vi at tidligere barrierer bliver brudt ned.
Kunderne vurderer det at have eksterne eksperter, der arbejder på projekter på afstand af virksomhedens lokation, som mindre skræmmende end før.
En sådan tilgang åbner flere muligheder: Nu handler det helt enkelt om at engagere de bedste mennesker til at få arbejdet gjort, ikke bare vælge dem, der er tilgængelige tæt på.
Tidligere var det ikke ualmindeligt, at virksomhedens ansvarlige it-personale ville rejse ud til deres outsourcingpartners hjemland. De tider er forbi.
Tingene vil med al sandsynlighed vende tilbage til den måde, de var - til en vis grad - dog sandsynligvis i et blandet format af virtuelle og ansigt-til-ansigt kombinerede møder.
I mellemtiden er vores råd at etablere et solidt forhold til din teknologi-partner.
I vores perspektiv er der to elementer at overveje. Den første er at finde et outsourcingfirma med en repræsentation eller et kontor i landet. Det andet er at finde et firma, der er kulturelt tættere på dig.
Hvis du gør det, har du allerede fået en god begyndelse.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.