Den sociale medie Facebook har forbudt politiske reklamer i USA frem til at det amerikanske valg er overstået.
Det oplyser selskabet i et blogindlæg.
”Selvom annoncer er en vigtig måde at ytre sig på, så vil vi i USA midlertidigt stoppe annoncer, der handler om samfundsmæssige forhold, valgmæssige forhold og politiske forhold indtil valgstederne lukker den 3. novebemer. Det sker for at reducere risikoen for, at der opstår forvirring eller misbrug.”
Tilføjer faktaboks
Facebook oplyser ligeledes, at der efter valgstederne er lukket, vil blive tilføjet en info-boks øverst på tjenesten, hvor brugerne på baggrund af data fra store og uafhængige medier vil blive informeret om, hvorvidt der er blevet erklæret en vinder af valget.
Det skal sikre, at brugerne har adgang til troværdige informationer i det tilfælde, at en kandidat fejlagtigt udråber sig selv til vinder.
Facebook er tidligere blevet kritiseret for ikke i tilstrækkelig grad at faktatjekke påstande fra kandidaterne i præsidentvalget.
Twitter indførte forbud i 2019
Konkurrenten Twitter indførte allerede i 2019 et permanent forbud mod betalte politiske platforme på platformen.
Dengang forklarede Twitters stifter Jack Dorsey, at han frygtede annoncer på sociale medier vil blive brugt til at vildlede og manipulere.
”Vi har besluttet os for at stoppe alle politiske annoncer på Twitter. Det skydes, at spredning af politiske budskaber er noget, som man skal gøre sig fortjent til og ikke noget, som bør kunne købe,” lød det dengang fra Jack Dorsey.