Ved en fejl er alle mails der er sendt fra medarbejdere hos Statens Serum Institut og Sundhedsdatastyrelsen før 22. juli blevet slettet.
Det oplyser de to myndigheder i en meddelelse.
"Der er sket dybt beklagelige og utilsigtede fejl, som vi påtager os det fulde ansvar for. Vi gør alt, hvad vi kan for at mindske konsekvenserne og er i gang med at genskabe så mange mails som muligt, blandt andet ved hjælp af en teknisk løsning. Vi vurderer, at vi vil kunne finde de fleste mails igen og har samtidig fokus på, hvordan vi forhindrer, at noget lignende sker igen," siger vicedirektør i Sundhedsdatastyrelsen Vibeke van der Sprong ifølge meddelelsen.
De slettede mails kan betyde, at styrelserne ikke har mulighed for at give svar på aktindsigt i tidligere sager eller gennemgå fuldt ud, hvad medarbejdere tidligere har givet af svar.
Det gælder også sager om Covid-19.
"Store dele af SSI’s medarbejdere har været og er fortsat under et ekstraordinært stort arbejdspres, hvor det ikke har været muligt løbende at journalisere alt materiale, hvorfor en del af instituttets historik om perioden var i de slettede, sendte mails. Det finder vi uheldigt," lyder det fra vicedirektør i Statens Serum Institut Ole Jensen.
Kan findes hos modtageren
En stor mængde af de forsvunde mails kan du reddes, hvis de er sendt til en anden offentlig myndighed.
På den måde kan Sundhedsdatastyrelsen nemlig finde dem hos den myndighed, der har modtaget mailen.
Styrelsen anslår at det er størstedelen af de slettede mails, der vil kunne findes frem igen på den måde.
I meddelelsen skriver Sundhedsdatastyrelsen, at man har iværksat flere tiltag for at sikre, at det ikke kan ske igen. Det fremgår ikke nærmere præcis, hvad ændringerne bliver, men Sundhedsdatastyrelsen skriver, at man blandt andet vil ændre politikker på området.
Sagen er desuden blevet meldt til Datatilsynet, der herefter skal tage stilling til, om de slettede mails udgør et brud på GDPR.
Læs også: