Google Cloud er detailbranchens foretrukne cloud-udbyder på globalt plan.
Det konkluderer analysehuset Canalys i sin seneste cloud-rapport.
Således overhaler Googles cloud-forretning de to overordnede markedsledere, AWS og Microsoft Azure, inden for den specifikke sektor.
Canalys har vurderet verdens førende udbydere af cloud-tjenester indenfor detail- og e-handelssektoren ved at se på specifikke løsninger, nøglekunder, teknologipartnerskaber og overordnede strategier i sektoren, fremgår det.
Analysehuset skriver, selskabets succes kommer fra dets vertikale strategi, hvor detailbranchen er et af kernesegmenterne. Google Cloud har desuden indgået en række vigtige partnerskaber med store detailkæder såsom amerikanske Besy-Buy, Target, Costco og tyske Metro.
læs også: Google trækker stikket på cloud-projekt 'Isolated Region'
Ved at udnytte Googles styrke indenfor reklamering og søgning, kan Google cloud tilbyde kunder meget mere end blot opbevaring af data, skriver Canalys.
"Detailvirksomheder skal overbevises om, at deres cloud-leverandør kan hjælpe dem, ikke kun med at vokse, men også ved at drive innovation på platformen. En leverandør, som har et specialiseret support team og et økosystem af partnere, der laver innovation til gavn for forbrugerne, giver kunderne selvtillid i forholdet,” skriver Blake Murray, analytiker i Canalys.
Ifølge analysehusets opgørelse kommer Microsoft Azure ind på andenpladsen blandt de foretrukne cloud-udbydere til detailbranchen. AWS indtager tredjepladsen efterfulgt af Alibaba Cloud og IBM Cloud i den rækkefølge.
Du kan se opgørelsen ved at klikke på dette link.