Danmark er det land i verden, der er bedst til offentlig digitalisering.
Det bliver slået fast i FN-undersøgelsen 'E-government Survey 2020', hvor Danmark indtager førstepladsen.
Undersøgelsen udkommer hvert andet år, og det er således anden gang i træk, at Danmark kan bryste sig med en guldmedalje, da hædren også tilfaldt landet i 2018.
Det skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Målingen omfatter 193 lande og rangerer verdens lande efter, hvor langt fremme de er med offentlig digitalisering.
Læs også: Danske Regioner er klar med ny digitaliseringsstrategi: Se den her
"Det er helt fantastisk, at Danmark igen er kåret til verdens bedste til offentlig digitalisering. Det viser, at det offentlige Danmark går i den rigtige retning i bestræbelserne på at bruge de digitale værktøjer til at levere bedre service til både borgere og virksomheder," skriver Rikke Hougaard Zeberg, direktør i digitaliseringsstyrelsen, og fortsætter:
"FN fremhæver blandt andet vores evne til at samarbejde på tværs af stat, regioner og kommuner om de offentlige digitale løsninger. Det er helt unikt for Danmark, og er med til at bringe os helt til tops i målingen."
Borgerne i centrum
Danmark høster blandt andet roser for at have valgt en helhedsorienteret tilgang til offentlig digitalisering, hvor borgeren er i centrum.
Derudover fremhæves det mangeårige samarbejde med de tværoffentlige digitaliseringsstrategier, hvor staten, kommunerne og regionerne i fællesskab igangsætter tværgivende initiativer.
Her nævner Digitaliseringsstyrelsen digital infrastruktur såsom NemID, Borger.dk og Digital Post som resultater af det samarbejde.
Samarbejdet mellem det offentlige Danmark og den private sektor fremhæves også, da Danmark eksperimentere med at udvikle digitale teknologier og digitale offentlige løsninger på tværs af sektorerne.
Blandt de nærmeste konkurrenter findes eksempelvis Sydkorea, Finland og Estland, når det kommer til udbuddet af offentlige digitale services. Her kommer også et tæt internationalt samarbejde, hvor der hentes inspiration og erfaringsudveksling, skriver styrelsen.
"I takt med den fortsatte digitalisering af samfundet og den offentlige sektor fylder dagsordner, som cybersikkerhed, dataetik og digital inklusion mere og mere. Digitaliseringen giver rigtigt meget værdi i form af bedre og hurtigere service og en mere effektiv offentlig sektor. Men der er også udfordringer. Vi gør os umage for at finde løsninger, som også fungerer for de digitalt udfordrede. Her er et tæt samarbejde med eksempelvis Ældresagen, Danske Handicaporganisationer og Forbrugerrådet helt centralt," skriver Rikke Hougaard Zeberg.