Spoler du tiden syv eller otte år tilbage så var en af de mest hypede dimser Googles Glass.
Smartbrillerne, som Google lancerede i den første prototype af i midten af 2011, skulle sikre adgang til mobile tjenester direkte i din øjenkrog.
Projektet kom dog aldrig rigtigt ud af beta-fasen, selvom Google siden har sendt et par opdateringer på gaden. Og mens ideen bag Glass virkede overbevisende så kan de fleste der har prøvet et par nok skrive under på at oplevelsen var meget basal.
Med brillerne opstod også udtrykket 'glassholes' som betegnelse for de få ejere af brillerne, som ifølge kritikerne tilhørte en særlig selvglad tech-elite, der bevægede sig rundt i deres egen verden.
Drømmen lever stadig
Google har dog tilsyneladende ikke opgivet drømmen om de smarte biller.
For onsdag annoncerede søge- og annoncegiganten at de havde købt det canadiske smartbrillefirma North.
North, som blev grundlagt i 2012, stod bag smartbrillerne kaldet Focals, som kostede knapt 600 dollars. Brillerne, som The Verge testede i 2019, var blandt de mere lovende på markedet, men ifølge anmeldelsen stadig langt fra gode nok til at andre end entusiaster. North har dog tidligere annonceret at de arbejdede på opdateringen Focals 2.
Opkøbet af Google betyder dog North ikke længere vil sælge eller udvikle Focals-brillerne da Norths teknologi og medarbejdere i stedet vil indgå i Googles generelle arbejde på området.
Norths tjenester vil derfor lukke ned sidst på måneden hvilket vil efterlade de smarte briller en hel del mindre smarte. Eksisterende ejere af Focals-brillerne kan dog derfor få pengene retur.
Læs også: Google giver ’Glass’-brillen et comeback – er ikke længere et skørt ’moonshot’-projekt