En lang række store virksomheder har valgt at boycotte Facebook og stoppe med at købe reklameplads.
Det fik selskabets aktiekurs til at styrdykke fredag 27. juni. Kursen faldt med 8,3 procent, og derved blev 48 milliarder dollar barberet af markedsværdien.
Det skriver Bloomberg.
I samme ombæring mistede Facebook-stifter Mark Zuckerberg 7,2 milliarder dollar, eller hvad der svarer til 47 milliarder kroner, af sin personlige formue, der hovedsageligt er bundet op på ejerandele i selskabet.
Derved rykkede han fra en tredje til en fjerdeplads på Bloombergs liste over verdens rigeste personer. Han blev overhalet af Louis-Vuitton-direktøren Bernard Arnault.
Kursdykket, der er det største i tre måneder, blev acelleret af Unilever, en af verdens største annoncører, som valgte at boycotte reklamer på Facebook.
Unilever meddelte, at selskabet ville stoppe med at bruge penge i Facebooks forretning. Men listen af store selskaber, der udfører samme manøvre, er efterhånden lang.
Det amerikanske teleselskab Verizon Communication og chokolade-producenten Hershey har også droppet det sociale medie. Derudover har Coca-Cola sat al reklame på Facebook på pause i minimum en måned.
Kritikken går på, at Facebook ikke gør nok for at stoppe hadefuld tale og misinformation, der florerer på det sociale medie.
Facebook-stifteren har tidligere holdt fast i, at platformen ikke skulle udøve censor op til det amerikanske præsidentvalg i november.
Men nu er meldingen fra Mark Zuckerberg, at selskabet vil forbyde annoncer, der beskriver forskellige grupper baseret på race eller immigrationsstatus, som en trussel. Selv indhold fra politikere vil også blive fjernes, hvis de opfordrer til vold eller påvirkelse af valgdeltagelse.
Derved følger Facebook også i Twitters fodspor, der uddeler advarsler, hvis opslagene indeholder eksempelvis misinformation.
Den amerikanske præsident Donald Trump har været stærkt utilfreds med de advarslerne, som Twitter har tildelt flere af hans tweets.
Det kan du læse mere om her: Amerikansk justitsministerium er klar til at fjerne særlig beskyttelse for sociale medier