Just Eat-Takeaway.com har netop annonceret opkøbet af den amerikanske takeaway-gigant Grubhub.
Med overtagelsen kan selskabet nu bryste sig af, at være verdens største takeaway-platform udenfor Kina.
Det er blot to måneder siden, at konkurrencemyndighederne godkendte sammensmeltningen mellem danske Just Eat og hollandske Takeaway.com. En handel der løb op i 50 milliarder kroner.
Fusionen, der også bragte navnene sammen, førte til storspilleren Just Eat-Takeaway.com, der nu køber Grubhub for 7,3 milliarder dollar, eller hvad der svarer til omtrent 48 milliarder kroner.
Det oplyser selskabet i en meddelelse.
Læs også: Just Eat tæt på kæmpe opkøb af amerikansk takeaway-firma
Overtagelsen af det amerikanske selskab vil ske som en ren aktiehandel, hvor Grubhubs ejere betales med aktier i Just Eat Takeaway.
To stiftere finder sammen
Just Eat-Takeaway.com oplyser i meddelelsen, at overtagelsen af Grubhub repræsenterer selskabets indtog på det amerikanske marked.
Derudover vil det samlede selskab nu "bygges op omkring verdens fire største profitpuljer for madudbringning: USA, Storbritannien, Holland og Tyskland," fremgår det.
Læs også: Sådan beskytter Just Eat sine mere end 100.000 brugere mod hackerangreb
Hollandske Jitse Groen, administrerende direktør og medstifter af Just Eat-Takeaway.com, udtaler i forbindelse med opkøbet:
"Matt (Matt Maloney, administrerende direktør og stifter af Grubhub, red.) og jeg er de to sidste madudbringnings-veteraner i sektoren, der har stiftet vores respektive selskaber ved begyndelsen af årtusindeskiftet, dog på to forskellige kontinenter," og han fortsætter:
"Vi har begge en stærk formodning om, at kun forretninger med høj kvalitet og profitabel vækst vil overleve i vores branche. Jeg er begejstret over, at vi kan skabe verdens største madudbringnings-firma udenfor Kina," lyder det fra Jitse Groen.
Skal konkurrere med Uber og DoorDash
Amerikanske Uber, der står bag madudbringningstjenesten Uber Eats, har tidligere været i dialog med Grubhub om en fusion.
Men den plan blev ifølge en række amerikanske medier bremset på grund af bekymringer om konkurrenceforvridning.
Ifølge Bloomberg sidder Uber og DoorDash på over halvdelen af markedet for madudlevering i USA.
I USA sidder Uber og selskabet DoorDash ifølge mediet på over halvdelen af markedet for madlevering.
Ved slutningen af april 2020 sad Grubhub på 23 procent af det amerikanske marked, ifølge Bloomberg.
Læs også: Just Eat har flyttet alt data i clouden: Her er selskabets erfaringer
Coronakrisen fik ordrene til at vælte ind
I forbindelse med overtagelsen løfter selskabet sløret for kundebasens samlede størrelse og vækst under coronakrisen.
Just Eat-Takeaway.com har samlet 48 millioner aktive kunder, hvor Grubhub har 23 millioner. Efter fusionen har gruppen 71 millioner aktive kunder.
Samtidig viser tallene, at antallet af ordre er steget til vejrs under den globale coronakrise.
Læs også: Just Eat får nye ejere: Bliver en del af klodens største takeaway-koncern
Det samlede antal ordre hos Just Eat-Takeaway.com steg til 96 millioner i april og maj 2020. Det er en stigning på 41 procent sammenlignet med samme periode sidste år, hvor 68 millioner ordre tikkede ind.
Grubhub landede 39 millioner ordre i april og maj, hvilket er en stigning på 28 procent sammenlignet med året forinden.