Ekspert: Sociale web-netværk virker ikke

Sociale online-netværk, der skal gøre folk i stand til at fremme karrieren, bygger på en forkert forestilling om, hvordan sociale kontakter knyttes, mener konsulenten Peter Busch. Internetadvokat Martin Grønbæk med 363 Linkedin-kontakter er dog glad for at kunne illustrere, at han er en person med mange kontakter.

En af de hotteste emner på nettet er sociale netværk, som hvis man skal tro dets tilhængere og ikke mindst ophavsmænd kan skaffe dig såvel drømmekæresten som drømmejobbet, samt lige så mange venner som du orker.

Faktisk er der kun én dårlig ting at sige om de sociale netværkstjenester: De virker ikke.

Det mener Peter Busch, selvstændig konsulent inden for videndeling og organisatorisk læring i selskabet Crealize.

Blandt de populære tjenester er Linkedin og Friendster, mens den Google-relaterede Orkut har opnået en helt særlig VIP-status, fordi der ikke er åben tilgang til det, og Orkut-medlemsskaber er blevet handlet til priser, som om det drejede sig om billetter til udsolgte koncerter med en genopstanden Elvis.

- Linkedin er for mig at se et typisk eksempel på de internet- og it-løsninger i al almindelighed, der går galt, fordi man ikke forstår og accepterer de dybe mekanismer, der ligger i sociale netværk og sociale relationer, siger Peter Busch, som ikke desto mindre selv er Linkedin-medlem med 62 tilknyttede "kontakter".

Vender sociale relationer på hovedet

Problemet er nemlig ifølge Peter Busch, at man vender den normale procedure ved netværksdannelse på hovedet i Linkedin: Ideen er her, at man i forvejen ved, hvem man gerne vil have fat i og beder en, der er tættere forbundet i netværket, om at blive henvist til denne person.

I det virkelig liv bliver nye forbindelser normalt knyttet omvendt: A fortæller B, at A skal have løst et givent problem, og B kommer i tanke om C, som vil være den helt rigtige kontakt for A.

- Når A kontakter C er det C's tiltro til B, der er det afgørende, og i virkeligheden får A lov til at lukrere på relationen B-C, forklarer Peter Busch.

Han mener, at det gør en stor forskel, om B selv tilbyder sig som mellemled, fordi B gerne vil hjælpe A, eller om A "afkræver" B en tjeneste og rider på ryggen af B's netværk.

Danske it-folk vilde med sociale netværk

Herhjemme er især Linkedin populær, og man kan finde en lang række af de mere kendte navne fra den danske it-verden på medlemslisten. Faktisk er Danmark den fjerdemest repræsenterede region på netværket med omkring 12.500 profiler, efter San Francisco-området, Storbritannien og Frankrig.

Også investorerne tror på fænomenet, og de sociale netværkstjenester har været nogle af de få webfænomener uden en fungerende indtægtsmodel, som har kunnet tiltrække venturekroner siden dotcomtiden.

Advokatens digitale visitkort

Martin von Haller Grønbæk, advokat med internet som speciale og bestyrelsesmedlem i flere it-selskaber, er med 363 kontakter den advokat på verdensplan, der "kender" flest mennesker i Linkedin.

Alligevel har han aldrig selv brugt netværket på den måde, som Peter Busch beskriver og som også er den fordel, som netværket markedsfører sig med. For ham har Linkedin en anden funktion.

- For mig har det vist sin virkning som et digitalt visitkort, især for udlændinge som leder efter en dansk advokat. I mangel af bedre ? og det findes jo ikke i offline-verdenen heller ? kan jeg jo her signalere, at jeg er "well-connected", siger Martin von Haller Grønbæk.

Han har heller ikke noget i mod at agere mellemmand for andres forespørgsler, hvilket han til gengæld ofte har gjort. Hans største bekymring er kontrollen over egne data. Ikke så meget for sikkerhedens, men for besværets skyld.

- Midt i 1990'erne var der et netværk, som hed Six Degrees, som lignede Linkedin meget. Det gik neden om og hjem, og jeg mistede mine data. Det tror jeg ikke lige sker med Linkedin, men hvad nu, hvis de lige pludselig begynder at opkræve mange penge for brug af tjenesten, siger Martin von Haller Grønbæk.

Åbne standarder ville være bedre

Han mener derfor, at det ville være godt med nogle åbne standarder på området. Det ville også lette integrationen til eksempelvis adressebøger i Outlook, hvor informationerne om ens kontakter oftest begrænser sig til deres kontaktdata og eventuelt et firmanavn. Sådan en funktionalitet har Linkedin allerede, men baseret på et leverandørejet system.

I mellemtiden må man konstatere, at folk er ivrige efter at skabe nye kontakter - eller måske er det tiltrækkende blot fornemmelsen af at have en central plads i verden, hvor ens kontaktnetværk stiger til svimlende højder når de eksponeres ud i tredje og fjerde led. Linkedin har over en million brugere, mens Friendster, der er mere baseret på personlige kontakter end business, hævder at have flere milioner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere