ERP-giganten Oracle vil udvide produktpakken med et system til indholdsstyring - content management - som indtil videre går under navnet Tsunami. Det skriver Cnet.
Selskabet forventes at fremvise produktet første gang, når Oracle Openworld-konferencen afholdes til december.
Det mener analytikeren Alan Pelz-Sharpe fra selskabet Ovum, som har talt med en række Oracle-ansatte og kunder.
Produktet vil blive et såkaldt enterprise content management (ECM)-system og forventes integreret ind i Oracles forretningssoftware.
ECM-software består typisk af en server-applikation, som kan indeksere og styre adgang til indhold, billeder, email og andre data, som ligger i ustruktureret form.
- Oracle har set på markedet for ustruktureret data gennem længere tid, og de har faktisk brugt længere tid på i stilhed at udvikle ECM-kapaciteter, siger Alan Pelz-Sharpe til Cnet.
Oracle har bekræftet prognosen i store træk, men har ikke givet yderligere detaljer om ECM-planerne.
Udvikler selv i stedet for at købe
Det kommer dog ikke som nogen overraskelse, for det er et logisk skridt for Oracle at gå ind på ECM-området for at beskytte sin dominans på databaseområdet. IBM har for eksempel brugt en del ressourcer på at skabe integrerede content management-funktioner i sine databaser.
Det kom også frem i forbindelse med retssagen om Peoplesoft-overtagelsen, at Oracle havde overvejet at købe content management-virksomheden Documentum. EMC kom dog Oracle i forkøbet.
Netop på grund af balladen om Peoplesoft har det været en god ide at holde sig til egenudviklede produkter i stedet for at købe op på området, mener Jim Murphy, analytiker hos AMR Research ifølge Cnet.
Samtidig mener Alan Pelz-Sharpe, at Oracle faktisk har gjort klogt i at afvente udviklingen på området, hvor en del mindre nicheselskaber har brækket halsen. Ved at integrere produktet i de eksisterende løsninger vil man også få svært ved at slå Oracles priser, påpeger han.