Det britiske lavprisflyselskab EasyJet har fået stjålet oplysninger på millioner af kunder.
Et cyberangreb resulterede i, at bagmændene kunne løbe afsted med informationer som e-mails og rejsedeltaljer på ni millioner kunder.
Det skriver flyselskabet i en børsmeddelelse.
Angrebet, der beskrives som af en "yderst sofistikeret kilde," indebar også, at 2.200 kunder fik stjålet kreditkortinformationer.
"Der er ikke bevis for, at nogen af de personlige oplysninger er blevet misbrugt. Men vi kommunikerer med de omkring ni millioner kunder, hvis rejseoplysninger er blevet tilgået, for at rådgive dem om, hvilke skridt de bør tage for at minimere risikoen for et potentielt phising-angreb," lyder beskeden fra luftfartselskabet i meddelelsen.
Covid-19 sætter fart på cybertruslen
Selskabet topchef, Johan Lundgren, udtaler i meddelelsen, at dette angreb har gjort selskabet opmærksom på, at covid-19 tilvejebringer en større risiko for at blive kompromitteret via internetsvindel.
"Vi tager cybersikkerheden meget alvorligt i forhold til vores systermer, og vi her robuste sikkerhedsprocedurer, der kan beskytte vores kunder persondata. Men alt andet lige, så er der en tiltagende trussel fra cyberkriminelle, der stadig bliver mere sofistikerede."
Jonas Lundgren afslutter meddelelsen ved at give en offentlig undskyld til de kunder, der er blevet påvirket af angrebet.