Selv om øget indtjening ofte er en del af målsætningen, når virksomheder starter it-projekter, så er det færre end hver fjerde, der kan aflæse resultatet på bundlinjen bagefter.
Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik, som har kortlagt vilkårene for brug af it i serviceerhvervene.
Samtidig får kun en lille andel af virksomhederne yderligere luft til at koncentrere sig om deres kerneområder og eksempelvis udvikle nye produkter at tjene penge på.
Kun syv procent af virksomhederne i undersøgelsen har været i stand til at øge produktudviklingen i forbindelse med it-omlægninger ? til gengæld har en større andel af netop disse virksomheder så været i stand til at tjene flere penge i forbindelse med projekterne, nemlig 62 procent.
For de fleste giver it-projekterne først og fremmest anledning til omlagte og forenklede arbejdsgange. Men kun 11 procent mener, at der dermed er frigjort markant flere ressourcer i virksomheden, mens 30 procent i nogen grad har oplevet denne effekt.
I undersøgelsen påpeges det, at de konkrete resultater af et it-projekt ikke altid er synlig ? nogle gange, fordi det simpelthen er for tidligt at måle et afkast, andre gange, at omlægningerne simpelthen er nødvendige af konkurrencehensyn.
I nogle tilfælde er it-projektet nødvendigt for at bibeholde den indtjening, man har.