En softwarefejl fra en ekstern leverandør kan have givet politiet forkerte tidsangivelser på filer, der er blevet trukket ud af beslaglagte mobiltelefoner.
Sådan lyder det i en kortfattet besked fra Rigsadvokaten, der blev gjort opmærksom på problemet torsdag aften.
Ifølge Rigsadvokaten er der tale om en fejl i et ‘anerkendt værktøj fra en international leverandør.’ Rigsadvokaten meddeler ikke hvilket selskab, det drejer sig om.
Ifølge politiet har leverandøren selv opdaget fejlen, som nu er blevet rettet.
“Det anses ikke for sandsynligt, at fejlen har haft betydning i konkrete sager, men for at sikre, at det ikke er tilfældet, er politiet i gang med at undersøge de sager, hvor værktøjet er blevet anvendt,” lyder det fra Rigsadvokaten.
Softwarefejlen kommer i kølvandet på rigspolitiets store teleskandale, der brød ud i sommer, da det kom frem, at politiet gennem syv i en lang række tilfælde på grund af en systemfejl havde fejlbehandlet lokationsdata, som politiet modtager fra de danske teleselskaber.
Denne lokationsdata anvendes direkte som bevismaterialer i retssager og kan derfor have ført til, at uskyldigt dømt.
Denne systemfejl har ført til et større oprydnings- og opklaringsarbejde, der fortsat pågår.
Det kan du læse mere om her: 400 it-systemer hos politiet skal kulegraves som direkte konsekvens af teleskandale
Læs også:
Politiet reagerede alt for sent på Telenors ulovlige udlevering af kundernes data
29 personer nu løsladt fra danske fængsler efter teleskandale