Internetboghandlen Amazon har løftet sløret for en ny udgave af sin søgemaskine A9.com, som for alvor lægger op til krig med søgeteknologiens ukronede konge, Google. Det skriver Cnet.
A9.com afviger fra de fleste kendte søgemaskiner ved at vise billeder fra de fundne websteder ved siden af linksene.
Man vil også ved længere tids brug begynde at få forslag om andre websteder, som måske vil falde i brugerens smag ? ganske som man kender det fra Amazons egen side, når det gælder bøger, musik og film.
- Ideen er at tage søgning et skridt opad og organisere den information, vi søger efter. Vi ville bygge en søgemaskine med en hukommelse og hjælpe folk med selv at organisere den, siger chefen for A9.com, Udi Manber, til Cnet.
A9.com har rent faktisk Google-teknologi under kølerhjelmen, parret med information fra Amazon-datterselskabet Alexa, Gurunet og filmdatabasen Internet Movie Database.
Dermed er forholdet mellem Google og A9 meget lig det, der indtil tidligere i år eksisterede mellem Google og Yahoo, hvor man samarbejdede om teknologi, men kæmpede om de samme brugere.
Google er på sin side ved at udvikle en søgeteknologi til bogtekster - ikke ulig den, Amazon lancerede sidste år.
Amazons satsning på søgeteknologier og brugeradfærd kan risikere at koste selskabet en bunke penge. Selskabet BTG, som administrerer en række patenter, har lagt sag an for brud på et patent, der relaterer sig til, hvordan Amazon registrerer webbrugeres navigation.
BTG har tidligere lagt sag an mod både Microsoft og Apple for brud på patenter, der relaterer sig til virusbeskyttelse.