Rigspolitiet reagerede alt for sent på oplysninger om, at man ulovligt modtog data fra Telenor.
Det fremgår af en ny redegørelse fra politiet om Telenors udlevering af såkaldt signaliseringsdata på baggrund af misforståede retskendelser.
Telenor udleverede for mange data til politiet på grund af en misforståelse hos selskabet.
De betød, at Telenor sendte politiet data om, hvem efterforskede personer har været i kontakt med, selv om politiet kun havde bedt om lokationsdata.
Det kræver en retskendelse at få udleveret data om, hvem en telekunde har været i kontakt med - og det får man kun i sager, der kan give mindst seks års fængsel, hvilket ikke har været tilfældet i disse sager.
“Der gik for lang tid, før Rigspolitiet rettede henvendelse til Telenor om problemet,” lyder det nu fra Rigspolitiet i denne udsendte meddelelse.
Gik for længe
Her meddeler politiet dog også, at man ‘handlede så snart, man blev opmærksom på,’ at Telenor havde udleveret forkerte data - men det skete først og fremmest med fokus på at udvikle ‘en operativ løsning,’ hedder det.
“Der gik for længe, før vi orienterede teleselskabet om, at de fejlagtigt havde udleveret oplysninger til politiet, og det skal jeg beklage,” lyder det fra rigspolitichef Thorkild Fogde.
Under efterforskningen af sagen er det desuden kommet frem, at politiet også fejlagtigt har modtaget oplysninger fra andre teleselskaber end Telenor.
Telenor-sagen er en del af den store teleskandale, der ramte politiet sidste sommer.
Her kom det frem, at politiet i en lang række tilfælde gennem syv år på grund af en systemfejl havde fejlbehandlet de lokationsdata, som politiet modtager fra de danske teleselskaber.
Data er imidlertid blevet anvendt under retssager som bevismateriale.
Det kan du læse mere om her: It-fejl hos politiet kan have givet forkerte domme gennem syv år
De to sager har nu ført til, at der er blevet taget en række initativer, smo skal forhindre en gentagelse.
De er ifølge politiet:
- Et nyt uafhængigt tilsyn med brugen af tekniske efterforskningsmidler og beviser
- Certificering og akkreditering af telecentrets kvalitetskontroller
- Telecentret styrkes med flere og specialiserede kompetencer
- Et nyt samarbejdsforum mellem politiet og telebranchen skal sikre en systematisk dialog såvel på direktørniveau som operationelt (juridisk og teknisk)
- Målrettet uddannelse og kompetenceudvikling for brugere af teledata, dvs. efterforskere, analytikere og anklagere
- Nye retningslinjer for sletning og kontrol med at reglerne overholdes
- Modernisering af retsplejelovens regler om tvangsindgreb.
Læs også:
400 it-systemer hos politiet skal kulegraves som direkte konsekvens af teleskandale
Telenor har sendt op til 1.000 danskeres sms'er til politiet: Nu beklager teleselskabet dybt
Fem dømte vil have sager til at gå om efter teleskandale: Rocker kan få millionerstatning