I al hemmelighed har Amazon høstet data fra de uafhængige leverandører, der sælger deres varer via Amazons store webportal og udnyttet dem til at udvikle konkurrerende produkter under eget navn.
Det skriver Wall Street Journal, der samtidig fastslår, at fremgangsmåden er i strid med Amazons nedskrevne politik.
Amazon har nemlig forlængst fastslået, at selskabet ikke anvender data fra tredjeparts-forhandlerne på Amazon-portalen, når selskabet producerer og sælger egne produkter.
De sælges typisk side om side med produkter fra de uafhængige forhandlere, hvoraf mange har opbygget nærmest hele deres forretning på Amazon.
Mange af forretningerne bygger typisk på indsamling og behandling af store mængder data fra portalen om kundevaner, indkøbsvaner, priser og meget andet.
Disse data regner de enkelte forhandlere for at være propreitære og deres egne.
Wall Street Journal har gennemført interviews med mere end 20 tidligere Amazon-medarbejdere, der har arbejdet med netop disse sager.
De peger samstemmende på, at Amazon systematisk har høstet data fra trejdeparts-leverandørerne.
Data kan eksempelvis anvendes til at beslutte, hvilke produkter, der skal udvikles, hvilke markeder man skal ind på, hvordan produktet skal udformes, hvordan det skal prisfastsættes og flere andre ting.
Wall Street Journal nævner et konkret eksempel, hvor Amazon-ansatte gennemgik dokumenter og data om en godt sælgende bagagerums-inddeler til biler fra en ekstern forhandler.
De indeholdte detaljer om salgstal, afregning til Amazon for marketing og shipping og hvor meget Amazon tjente på hvert salg.
Kort tid efter lancerede Amazon et konkurrerende produkt under eget navn.
Amazon meddeler til avisen, at selskabet ‘strengt forbyder’ dets ansatte at anvende denne type data.